Hantverksträff inför DöH 2022

Här snackar vi tillverkning.
Dela med er av vad som händer där ute i stugorna eller visa vad som hanns med senaste hantverksträffen. Få hjälp med forskning och tekniker, tipsa om vad man får tag på bra material just nu och inspirera varandra.
Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Lillith » Tue Nov 23, 2021 4:12 pm

Tjo, mina vänner!

Vi har planerat en hantverksträff den 27-28 Nov. Träffen hålls här i Hässleholm, ifall någon som vill komma behöver en adress, så PMa mig. VI börjar förslagsvis så tidigt som möjligt på lördagen, det hänger mest på när folk kan komma. På söndagen håller vi på så länge folk vill och orkar.

Fokus för träffen kommer vara trollgruppen vi planerar att spela på Domen nästa år, men ifall någon har annat de vill göra så är det knappast förbjudet.
Prio ett är att gå igenom vad folk åstadkommit såhär långt.

När Yagul Shalat, Gustaf och jag träffades vid halloween kom vi överens om att var och en skulle ha ett par saker i alla fall påbörjade tills pysselträffen.
Jag skulle fixa så forumet funkar igen (det gör det) och jag skulle börja experimentera med konstruktionen av en puckelrygg för att försöka få till den typiska trollformen (jobbar på det):
Yagul Shalat skulle se till att få ett gipshuvud gjutet så han kan börja experimentera med helmask. Han skulle även försöka få till en metod för att tova stövlar.
Gustaf skulle se om an han kunde få till protopypdelar till en rörlig svanasarmatur.

Jag bjuder på mat och gottis. Sovplatser finns. Därför är det bra att veta vilka som kommer och är det några allergier eller andra grejer som är bra att känna till så säg det. Skicka PM om du inte vill skylta med det.

Det här ska bli så skoj, det var evigheter sedan vi hade en riktig hantverksträff sist! :mrgreen:

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Lillith » Thu Nov 25, 2021 6:09 pm

Liten uppdatering:

På grund av sjukdom kommer Gustaf inte att vara med den planerade helgen, men vi har bestämt att köra på nästa helg också för den som vill och kan.

Planen lyder såhär:
Våra olika uppgifter står fast.
Jag kommer presentera en puckelprototyp och som det ser ut kommer det inte vara något problem att svänga ihop en puckel var, anpassad till bäraren. I alla fall en användbar. När man väl har sin puckel är det fritt fram att själv hitta på förbättringar, men jag känner att det är viktigt att folk får den så man kan börja med sina kläder sen. Gustaf kommer helt enkelt få leva med att få sin en vecka efter oss andra, men känner jag den grabben rätt så klarar han det.

Vad gäller stövlarna så beror det lite på hur långt Yagul Shalat kommit, men ifall han gör vad han ska och har en färdig plan nu till helgen så kommer vi då veta sånt som till exempel hur mycket ull som kommer gå åt och jag kan ev. försöka få tillräckligt kardat i veckan mellan helgerna för att vi ska kunna göra mina och Gustafs stövlar då. Ifall jag inte kan få mina färdiga redan nu till helgen, det beror på hur planen ser ut. Mycket hänger på hur mycet ull som går åt och det kan vi ju inte veta förrn första stöveln är färdigtovad och torr.
Yagul Shalat får gärna fylla på med detaljer.

Svansen får vi helt enkelt ta nästa helg, men Gustaf får också gärna fylla på med uppdateringar kring hur det gått såhär långt. Ju förr vi kan börja bilda oss en uppfattning om hur vi löser monteringen och mekanismen, desto tidigare kan vi börja på kläderna.


På tal om kläder:
Jag kommer beställa lite tygprover från Korps nån gång nu under kvällen. Jag är framförallt lite spekulant på deras fiskbens- och diamantkypert yllen i återvunna fibrer. Skulle någon vilja ha prover på några andra av tygerna så säg ifrån så tar jag med det i beställningen. Jag bör ha fått proverna i god till till andra träffen så folk kan klämma och känna. Om det visar sig vara vad folk vill ha kan vi ev. göra en sambeställning av tyger sen när folk vet lite mer hur de vill se ut.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Yagul Shalat » Thu Nov 25, 2021 9:28 pm

Jag skulle väldigt gärna vilja ha tygprovskartor på tjock vadmal (0199999024), tunn vadmal (0199999007) samt fin vadmal (0199999027).

Vad gäller att tova ett par stövlar/skor så är allting förberett och ska...*host...bara göras....
annars så kan jag förbereda er på att detta testexemplar kommer inte att få ett så högt skaft.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Lillith » Thu Nov 25, 2021 10:27 pm

Yagul Shalat wrote:
Thu Nov 25, 2021 9:28 pm
Jag skulle väldigt gärna vilja ha tygprovskartor på tjock vadmal (0199999024), tunn vadmal (0199999007) samt fin vadmal (0199999027).
Det fixar vi!
Yagul Shalat wrote:
Thu Nov 25, 2021 9:28 pm
detta testexemplar kommer inte att få ett så högt skaft
Det blir nog så vi kan få i alla fall en ungefärlig uppfattning om tidsåtgång och ullmängd i alla fall. :)

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Yagul Shalat » Fri Nov 26, 2021 3:09 pm

Tovade stövlar står på tork! Skaftet blev inte så kort som jag var rädd för. Stövlarna blev stadiga och känns som om de skulle tåla lite, men de blev för tunna ändå. Håller man upp de mot ljuset och kollar från insidan så är där ljuspunkter som skiner igenom. Jag har antecknat ner hur mycket material som gick åt iallafall och ska göra ett nytt par baserat på erfarenheterna ifrån dessa, efter att jag testat dem lite mer på riktigt.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Lillith » Fri Nov 26, 2021 6:29 pm

Sweet!

Det rullar på fint på min front också.
Jag har gjort klart en puckel till mig och har både material och en plan redo för att göra varsin till er andra också. Modifierat för storlek och kroppsform, naturligtvis.

Såhär ser den ut just nu:
Image
Image

Materialet är liggunderlag som har formats med värme. Det ger en lätt och flexibel puckel som håller formen bra, i alla fall så långt som jag hunnit testa den än. Den klarar tunga kläder i stil men min gamla schamankappa utan problem, men vill man belasta den med något som är tungt på riktigt (fullpackad ryggsäck eller liknande) kommer man antagligen behöva förstärka den ytterligare.
Som det är så är den konstruerad i två lager som bara sitter ihop där det behövs. Det ger en stor luftspalt mellan lagren istället för en sluten luftficka. Det i sin tur håller värmen nere när man bär den.
Den har hittills klarat både dasstestet och sittaochhängaettpartimmarviddatorn-testet utan problem, hindar inte armarnas rörelsefrihet ett smack och den väger under ett hekto med remmar och allt. Jag är rätt nöjd. :D

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Yagul Shalat » Fri Nov 26, 2021 9:13 pm

Liten uppdatering om mina mål med gipshuvudet och stövlarna.

Stövlarna står på tork. En bild kommer här:
Image

Gipshuvudet är inte helt färdigt, men det värsta är över. För den som inte redan visste så ville jag göra en kopia av mitt huvud för att ha något att skulptera masker åt mig själv med. Nu har jag kommit så långt som att det ligger en avgjutning som kommer direkt från formen på tork. Avgutningen gjordes på så vis att Lillith hjälpte mig att göra en tvådelad form av gipsbindor som täckte huvudet, hals och lite av ryggen och bröstkorgen. Hon lyckades tillochmed att få med öronen hyffsat detaljerat! Medans hon gjorde detta så satt jag på en stol med bar överkropp och frös med håret uppsatt och täckt av gladpack och ögonbrynen spacklade med vaselin. Ett stort tips till den som vill göra något liknande är att ha en extra assistent som hjälper till så att det går snabbare vilket tar stressen från gipsbindandet och gör så att modellen inte behöver sitta och frysa så länge. Efter att formen hade torkat så täcktes insidan av ett tunt lager latex som skulle göra det lättare att avforma senare. Efter att formhalvorna riggats ihopa och skarven också täckts med latex så talkades insidan. När formen säkrats så att den inte skulle trilla så blandades stora mängder gips som hälldes ner så försiktigt som möjligt medans en medhjälpare kollade så att det inte sprang läck någonstans. När gipset stelnat så skalades formen av (det är engångsform, så den går inte att återanvända) och resultatet blev detta:
Image
Jobbet som återstår är att slipa bort ojämnheter och gjutskarvar, fylla i luftbubblor och fixa så att den kan stå upp på egen hand. Efteråt allt det så ska den förseglas med något form av klarlack.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Lillith » Sat Nov 27, 2021 10:10 pm

Efter en lång, men produktiv dag har vi lyckats få ihop en puckel till Yagul Shalat och vi har kommit en bra bit med ullkardandet. Stöveltovning i morgon känns inte alls omöjligt.
Image

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Lillith » Mon Nov 29, 2021 7:04 pm

Helgen är över och jag och Yagul Shalat har var sitt par tovade stövlar klara. Dessa ska kompletteras med någon slags lajviga tällingar, antagligen något i stil med enkla överskor i läder.
Image

Tovandet tog betyligt längre tid än vi hade räknat med, så till nästa helg får vi försöka ha så mycket förberett och färdigt i förväg som möjligt, så Gustaf har en chans att hinna ikapp.

Och på tal om det: Gustaf, föredrar du grå eller brun ull till dina?

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Hantverksträff inför DöH 2022

Post by Yagul Shalat » Mon Nov 29, 2021 7:09 pm

Kampen var hård och lång, men nu har jag och Lillith ett par stövlar var som står på tork.

Post Reply