Dommen Över Hjorvard 2022

Här pratar vi om allt som rör kommande lajv eller om att planera inför lajv rent allmänt.
Här kan man tipsa om bra lajv, samordna transporter, snacka gruppdynamik eller vad man nu behöver för att få ihop en bra lajvupplevelse.
Forum rules
När du gör en tråd som rör planeringen inför ett specifikt evenemang, börja alltid trådens ämne med evenemangets namn, eller en förkortning därav, för att underlätta för folk att hitta relevanta trådar. Om du använder en förkortning måste evenemangets hela namn finnas med i startposten tillsammans med en länk till information om evenemanget.
Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Lillith » Fri Dec 31, 2021 8:49 pm

Jag har också vart sjuk, men borde också haft bättre framförhållning. Jag är långt ifrån klar, men såhär långt har jag kommit än så länge:

Image

Kjorteln är bara tråcklad än så länge och sjalen är bara tillklippt, så ta det mer som en konceptskiss än som färdig resultat.
Något svanssubstitut har jag inte fixat heller, så den får ni fantisera dit. På tal om det, vad blir den färdiga diametern på svanen, Gustaf?
Hatten saknar dekor och jag kanske kommer justera formen lite. Jag velar fortfarande om ifall brättet är för stort, åsikter hade inte skadat.
Själva stövlarna är i alla fall klara och användbara, men saknar tällingar fortfarande. Jag har en plan och material, men har inte börjat på dem än.
Förklädet hade jag sen innan och det funkar såpass bra att jag kör på det som det är.
Masken är inte påbörjad och jag har bara en vag idé om hur den ska se ut. Jag satsar på halvmask. Antagligen något åt bauer-hållet fast inte allt för extremt.
För fotot körde jag på en vanlig särk och bar den under puckeln. Det funkar ok och man såg inget av puckeln kring halsringningen på kjorteln (även utan sjalen), så jag lutar åt att köra på det på lajvet också. En beprövad särk löser samtidigt de logistikproblem som den kvinnliga anatomin ibland ställer till med.
På fotot har jag även ett par vanliga sydda damhosor och det har jag flera par i garderoben att välja mellan, så det behöver jag inte sy nya om jag inte får lust.

Har jag glömt något?

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Sat Jan 01, 2022 11:50 am

Tycker det ser toppen ut! Vad gäller storleken på hattbrättet så tycker jag att det ser jättesnyggt ut, men jag kan förstå om det blir tekniska problem när man bär den, hehe.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Sat Jan 01, 2022 7:44 pm

Nu är anmälan till lajvet öppet, men de vill att man anmäler sig genom ett googleformulär. Eftersom jag vet att flera i vår grupp känner sig obekväma med detta så har jag skickat ett mejl till arrangörsgruppen och frågat om man kan anmäla sig via mejl istället. Jag rapporterar när jag fått svar.

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Gustaf » Sat Jan 01, 2022 8:11 pm

Lillith wrote:
Fri Dec 31, 2021 8:49 pm
Något svanssubstitut har jag inte fixat heller, så den får ni fantisera dit. På tal om det, vad blir den färdiga diametern på svanen, Gustaf?
Planen är 3 cm i diameter för själva "skelettet" men jag har tyvärr inte hunnit skriva ut och testat om det blir bra ännu. De delarna ni har hemma hos er borde vara 6 om jag kommer ihåg rätt, och det kändes lite för grovt.

Har tyvärr inte riktigt blivit klar med baskitet, delvis för att jag planerade för sent och för att det tog längre tid att få hit tyget. Men jag har en grov plan på hur halvmasken ska se ut, skor, byxor och tyg på ingång än så länge.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Lillith » Sat Jan 01, 2022 8:33 pm

Gustaf wrote:
Sat Jan 01, 2022 8:11 pm
Lillith wrote:
Fri Dec 31, 2021 8:49 pm
Något svanssubstitut har jag inte fixat heller, så den får ni fantisera dit. På tal om det, vad blir den färdiga diametern på svanen, Gustaf?
Planen är 3 cm i diameter för själva "skelettet" men jag har tyvärr inte hunnit skriva ut och testat om det blir bra ännu. De delarna ni har hemma hos er borde vara 6 om jag kommer ihåg rätt, och det kändes lite för grovt.

Har tyvärr inte riktigt blivit klar med baskitet, delvis för att jag planerade för sent och för att det tog längre tid att få hit tyget. Men jag har en grov plan på hur halvmasken ska se ut, skor, byxor och tyg på ingång än så länge.
3 cm är noterat. Då svänger jag nog ihop en sålängesvans att testa med så jag får det visuella rätt. Tackar. :)

Vad bestämde du dig för för tyg?

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Mon Jan 03, 2022 12:38 am

Några förslag på gruppnamn att anmäla oss med?

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Lillith » Mon Jan 03, 2022 2:20 pm

Yagul Shalat wrote:
Mon Jan 03, 2022 12:38 am
Några förslag på gruppnamn att anmäla oss med?
Om vi bestämmer oss för vilka våra roller faktiskt är kan vi plocka något därifrån. Ett familjenamn eller platsen vi kommer ifrån eller något sånt?

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Mon Jan 03, 2022 7:04 pm

Jag kommer inte på något bättre, så min roll får heta Drank.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Lillith » Fri Jan 07, 2022 2:29 pm

Jag kör på Atta som förnamn, men utöver det har jag ingen färdig plan för rollen.
I folksagorna är ju troll ofta duktiga hantverkare så jag funderar på att använda det. Kanske kombinerat med att inte kunna lämna arbeten halvfärdiga. Får bara försöka hitta en bra balans där, så det inte blir allt för ospelbart. Och för hantverkets skull får jag hitta workarounds för järnverktyg.
@Yagul Shalat, hade det teoretiskt sett gått att gjuta brons när du fått igång smedjan? Vi har ju gjutsand och allt sånt, trots allt och en liten trollvänlig kniv hade inte vart fel.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Fri Jan 21, 2022 4:36 pm

Atta blir ett bra namn tycker jag! Angående bronsgjutning sa ska det nog inte vara några problem. Om inget annat så har vi en plats att vara på (så att vi inte behöver brottas med fler grejer i garaget).

Post Reply