Dommen Över Hjorvard 2022

Här pratar vi om allt som rör kommande lajv eller om att planera inför lajv rent allmänt.
Här kan man tipsa om bra lajv, samordna transporter, snacka gruppdynamik eller vad man nu behöver för att få ihop en bra lajvupplevelse.
Forum rules
När du gör en tråd som rör planeringen inför ett specifikt evenemang, börja alltid trådens ämne med evenemangets namn, eller en förkortning därav, för att underlätta för folk att hitta relevanta trådar. Om du använder en förkortning måste evenemangets hela namn finnas med i startposten tillsammans med en länk till information om evenemanget.
Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Mon Nov 22, 2021 8:30 pm

Nu är det dags för Dommen över Hjorvard igen!
http://doh.berghemsvanner.se/

Denna gång har någon smart rackare kommit på att det kunde vara kul att spela en trollgrupp, och då snackar vi klassiska sagotroll från gamla folksägner och John Bauers målningar. Detta tycker jag låter som en alldeles fantastisk idè!
Av de olika trollslagen som finns i lajvvärlden så har vi bestämt oss för att vi vill spela Skogstroll. Är detta något folk är sugna på? Isåfall så hör av er här i tråden till att börja med så vi får en överblick av intresset. För att läsa mer om lajvets vision av troll så kan du läsa det här. http://doh.berghemsvanner.se/fiktion/raser/troll/

Hör av er fort, för anmälningarna öppnar den första januari!

Det kommer för övrigt vara jag som är gruppledare för den här gången. Innan jag kommer med mer information så måste jag ha någonting att gå på, så jag ber er att fundera på om ni helst skulle vilja bo inlajv eller offlajv? Skriv vad som intresserar er mest här i tråden.

PS. Om man inte lajvat med oss tidigare, men tycker att det låter kul så är man naturligtvis välkommen att haka på!

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Lillith » Tue Nov 23, 2021 3:54 pm

Hatten av för den smarte rackaren.

Jag är på. Planering och utrustningsbygge är redan påbörjat.

Om vi ska bo in eller off beror som jag ser det mycket på hur pass bekväm vi kan få vår utrustning. Så med risk för att råka agera lite baksätesgruppledare så har jag ett förslag:
Om vår vanliga deadline gäller (att alla intresserade har i alla fall ett baskitt klart till nyår) så skulle vi kunna skjuta på det faktiska beslutet tills dess.
Förutsatt att vi lyckas hålla den deadlinen så borde alla ha en rätt ok känsla för om de klarar av att bo in eller ej med sitt kitt när anmälningen öppnar. Det har nackdelen att vi kommer behöva rätta oss efter svagaste länken och det funkar bara om alla faktiskt hållit vår deadline också (även gamla rävar som litar på sin förmåga att dra fram nödlösningar ur bakfickan i sista minuten), men å andra sidan; om vi beslutar oss för att bo in kommer vi antagligen behöva bygga en hel del ny lägerutrustning och lösa en hel del praktiska saker (laga mat inlajv med roller som inte tål järn, till exempel) så i så fall kommer vi behöva våren på oss att göra det.
Det innebär också indirekt att vi inte kan ta några nya medlemmar efter nyår och att ev. nya medlemmar innan dess behöver vara rasande självgående, för vi kommer behöva vår energi till våra egna grejer.

Gruppledarn, kan du posta en liten checklista med vad som gäller för att vara med i gruppen? Ev. regler, krav, deadlines etc. För att hålla det hela ärligt, öppet och tillgängligt och så vi vet vad vi ger oss in i.

Jag kan ställa upp med att dra hantverksträffar och som vanligt står lajvförådet till förfogande ifall någon behöver låna grejer. Jag kommer behöva mycket av min utrustningsbyggarenergi till mina egna grejer eftersom det i princip rör sig om ett helt nytt kitt, men vill man ha tips eller verkligen behöver hjälp så säg ifrån förr hellre än senare.
Jag har gått och blivit betydligt sämre på att hantera uppbyggd stress med åren, så folk vet om det. Dra er inte för att be om hjälp om ni behöver det, men vänta inte till sista minuten. Jag kan inte alltid kliva in och panikbygga saker åt folk längre och jag fattar inte alltid det själv.
God framförhållning och god kommunikation är bästa sättet att förbygga stress.

Och på tal om det, vi har ju redan en hantverksträff planerad, men jag går och gör en tråd om det med en gång.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Tue Nov 23, 2021 10:47 pm

För att klargöra lite så sammanfattar jag visionen så gott jag kan här:
Vi kommer att spela skogstroll på DÖH-2022. Detta för att vi som kläckt idèn känner att de ligger närmast de traditionella sagotrollen som vi inspireras av. Vi är vana att vara inlajv dygnet runt och kommer försöka hitta en lösning så att det fungerar så bra som möjligt med det även detta lajv.
Ni som redan är med i gruppen får gärna utöka med era egna ord! :)

Lillith har rätt i att det kommer bli mycket att stå i. Dels för att det är varelser ingen av oss lajvat innan och det innebär att i stort sett allt man behöver behöver tillverkas från scratch.

För att det inte ska behöva bli för mycket i slutändan och allt faller ihopa så kommer här den önskade checklistan över vad jag bestämt mig för än så länge:

1.Du måste själv vilja vara med i det här projektet! I den här gruppen sätter vi stora krav på att man har en egen motivation till att delta. Vi som lajvat med varandra förut i det här sällskapet är inte ovana vid att spela sminkroller och är glada i att vara inlajv dygnet runt. Är man t.ex. någon som gärna går offlajv så fort någon utanför gruppen är utom synhåll så är denna grupp kanske inget för dig. Du måste vilja vara karaktären både ytligt och på djupet.

2. Deadline är 31 december 2021 för att bestämma sig om man vill vara med i våran grupp till DÖH-2022. Detta för att (som mycket riktigt påpekats i tidigare inlägg) de som bestämt sig ska få så god tid på sig som möjligt att ordna sin personliga utrustning samt det man tagit på sig för kollektivets räkning efter vad gruppen kommit fram till både vad gäller standarden på den personliga utrustningen och gruppens kollektiva behov (eventullt inläger och allt vad det innebär t.ex.).

3. All information går via forumet. Saker som bestämts på pysselträffar ska läggas ut direkt i efterhand. Detta för att det får allting samlat på ett ställe och för att undvika att någon inte får del av viktig information. Om man har något som man inte vill att resten av forumbesökarna ska se så kom ihåg att man kan skicka ett PM. Det är var och ens eget ansvar att gå in och läsa på forumet för att hålla sig uppdaterad.

4. När du har bestämt dig för att vara med i gruppen så behöver jag din kontaktinformation skickat i ett PM så snart det bara går. Namn, telefonnummer och mejladress. Denna kontaktinformation kommer efter deadlinen den 31 december att läggas ihopa till en lista och delas ut till de övriga gruppmedlemmarna (endast de som ska med på lajvet). Det rekomenderas starkt att man sparar denna information så att man inte är beroende av internet för att komma åt den!

5. Säg ifrån! Detta har under många år varit en av våran grupps heligaste regler och den tänker jag att vi fortsätter använda. Denna regel innebär att om man är missnöjd med något; säg ifrån. Om man tagit på sig mer än vad man trodde att man skulle klara av; säg ifrån. Har du precis lyckats göra det snyggaste hantverket någonsin; säg ifrån. Ju förr desto bättre.

Detta var allt jag hade att komma med för denna afton! Mer kommer så snart jag lyckats formulera mig. Varsågod att börja snacka och peppa varandra! Har ni förslag, frågor eller tycker att jag missat något fullständigt så skriv om det.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Lillith » Wed Nov 24, 2021 5:21 pm

Låter som en robust plan, tycker jag.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Tue Nov 30, 2021 9:26 pm

Efter mycket grunnande så har jag nu bestämt att vi officiellt håller våran tradition och sätter en deadline för att ha baskittet färdigt till nyår. För den oinvigde kan jag tala om att baskitt innebär att man ska ha ett grundläggande klädset att klä sin karaktär med.

Detta innebär som tidigare påpekat att den som hoppar på projektet senare än nu kommer få jobba på bra för att hinna ikapp, men jag resonerar som så att vill man spela troll så har man tillräkligt med vision och driv för att få ihop det. Kom även ihåg att man måste inte alltid tillverka allt från scratch själv om det kniper, utan har man riktigt med snortur och tiden är knapp så kanke en kompis har så man kan låna något. Tänk även på att baskittet kan vara väldigt enkelt. Man kan krångla till det hur mucket man vill senare!

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Lillith » Wed Dec 01, 2021 2:47 pm

Ingår skor och mask i baskittet, eller räknas de för sig?

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Mon Dec 13, 2021 6:49 pm

En plan för skor och mask kan ingå. Men skor och mask är komplicerade saker där materialet är dyrt och det tar tid att tillverka, så den riktiga deadlinen för att ha färdiga sådana tycker jag att vi kan skjuta lite på. Men en trovärdig plan att presentera för de andra tycker jag att man kan få ihop till nyår.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Lillith » Thu Dec 16, 2021 6:41 am

Yagul Shalat wrote:
Mon Dec 13, 2021 6:49 pm
En plan för skor och mask kan ingå. Men skor och mask är komplicerade saker där materialet är dyrt och det tar tid att tillverka, så den riktiga deadlinen för att ha färdiga sådana tycker jag att vi kan skjuta lite på. Men en trovärdig plan att presentera för de andra tycker jag att man kan få ihop till nyår.
Låter bra, det borde vi kunna klara utan att ta ut oss.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Fri Dec 31, 2021 7:34 pm

Nu är deadlinen nådd och jag måste erkänna att jag inte är färdig med mitt baskit. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. En ursäkt är iallafall att jag varit sjuk nu under slutspurtsveckan, men jag kunde såklart ha planerat bättre.

Det jag har klart så här långt är dock:
Tyg och prinsipskiss för kjorteln.
En misslyckad och en ny plan för byxor.
Tovade stövlar.
En vision för en helmask

Hur har det gått för er andra? Ni får gärna rapportera i den här tråden.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Dommen Över Hjorvard 2022

Post by Yagul Shalat » Fri Dec 31, 2021 8:07 pm

Jag kan även passa på att meddela att jag saknar kontaktinformation från samtliga deltagare.

Post Reply