Vindskyddsdekor

Här snackar vi tillverkning.
Dela med er av vad som händer där ute i stugorna eller visa vad som hanns med senaste hantverksträffen. Få hjälp med forskning och tekniker, tipsa om vad man får tag på bra material just nu och inspirera varandra.
Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Yagul Shalat » Fri May 19, 2017 7:42 pm

Tycker det ser snyggt ut! :)

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Fri May 19, 2017 8:29 pm

Goodie. Då blir det så. :mrgreen:

... Då ska jag "bara" tillverka stämpeln, röja golvet, släpa upp vindskyddet och måla det hela också.
Men det ska nog gå.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Sat May 20, 2017 6:41 pm

Stämpeln är tillverkad. Tog ett par timmar, men det gick rätt bra.

Nu ska jag laga middag och om inte tiden och orken är alldeles slut efter det så kanske jag hinner börja med själva målningen ikväll.

Image

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Vindskyddsdekor

Post by Gustaf » Sat May 20, 2017 6:49 pm

Nice! :D

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Sun May 21, 2017 12:19 pm

Första kanten är stämplad!

Det ligger och torkar nu och jag väntar med att ta bild tills jag vågar hantera det. Ville mest uppdatera om läget.

Själva stämplingen gick över förväntan. Det är några ojämna partier, men inte så det stör, snarare tvärt om. Stämpelplaceringen har funkat fint, så det är inga större ojämnheter i själva mönstret, men färgmängden varierar lite och det var något ställe där tyget hade fått hårda veck efter förvaringen som inte tog färgen jämnt. I teorin kan jag gå in och retuschera med pensel, men jag tycker faktiskt det ser mer svartblodigt ut såhär, så om ingen skriker i vånda när ni får se det så tänker jag låta det vara. Och i gengäld så blev det mindre problem än jag hade väntat mot toppen av vindskyddet där stämpeln inte fick plats mellan sömmarna längre.

Så, så här långt rullar det på. För tidigt att ropa hej, men för stunden är jag pepp och glad. :)

Tjo, så länge!

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Sun May 21, 2017 10:30 pm

Vindskyddet blev klart under eftermiddagen.

Jag kan inte för mitt liv få till en bild på en hel kant här inne just nu, men här är en liten bit i alla fall.
Image

Ni får se helheten ute i skogen sen. Och påminn mig gärna om att ta en bild när det hela är uppsatt.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Mon May 29, 2017 9:59 am

Ok, så det blev ingen bild på lägret uppsatt. Jag ber om ursäkt, det glömdes bort.
Men jag har några nya idéer.

När jag såg vindskydden uppsatta tillsammans som ett tält och det stod öppet, så såg man ganska ofta insidan av kanten, snarare än utsidan, så dekoren syntes bara när det var stängt. Vad tror ni om att dekorera insidan av kanterna med samma stämpel?

Vi har tidigare snackat en del om att dekorera insidan med klotter från svartblod som bott i vindskyddet. Anledningen till att det inte blivit än har varit att jag inte pallat klura ut ett bra sätt att få med lämplig färg och sånt i packningen till lajven. Men om intresse finns så skulle vi kunna ta en helg någon gång och sätta upp det på något bra ställe och gå lös på det där. Mina experiment med framkanterna visade att färgen torkade ganska fort när den väl kom på. Vi skulle till exempel kunna ta med vindskydd, färger och penslar och en rejäl fikakorg ut i skogen, sätta upp det, klottra, ha picknick i lugn och ro, packa ihop och vara klara.
Är det någon som känner att det är något de vill vara med på?

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Vindskyddsdekor

Post by Gustaf » Mon May 29, 2017 11:14 am

Image

Jag kan tänka mig att vara med

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Mon May 29, 2017 12:26 pm

Oh, just det, du knäppte en bild. Tack!

Lumerix
Posts: 14
Joined: Wed Apr 12, 2017 9:38 am

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lumerix » Tue Jun 27, 2017 9:26 am

Öjj vad snyggt det blev!

Post Reply