Vindskyddsdekor

Här snackar vi tillverkning.
Dela med er av vad som händer där ute i stugorna eller visa vad som hanns med senaste hantverksträffen. Få hjälp med forskning och tekniker, tipsa om vad man får tag på bra material just nu och inspirera varandra.
Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Sat May 13, 2017 8:22 am

Jag har grubblat vidare på det här med vindskyddsdekoren och det här är ungefär vad jag kommit fram till.

Jag har testat olika färger och jag tror att den bästa kandidaten hittills är vanlig akrylfärg i gul ockra. Den verkar hålla rätt bra, påverkar inte tälttyget impregnering vad jag kunnat se på mina provbitar och färgen är ljus nog för att synas ordentligt men inte så ljus att det blir en allt för ilsken kontrast.

Jag tror att jag kan göra en skumplaststämpel att använda för att göra bården. Det som återstår att lösa är designen.
Maxmåttet för mönsterrapporten blir runt 30 cm med de material jag har hemma. Bredden max 9cm.

Jag har lekt med lite olika designexempel och jag vill höra vad folk tycker. Det är ju gruppens vindskydd, inte mina privata, så jag vill inte göra något förrn folk har sagt sitt.

1Image 2Image

3Image 4Image

Den första är en vanlig "elak skalle med horn". Jag ville använda något som är allmänt accepterat som något inte så snällt och jag ville samtidigt undvika gigantiska underkäkar á la warhammer. På den andra har jag lagt till ett litet extra dekorelement som hjälper till att göra det hela till en lite mer kompakt bård. På den tredje lekte jag lite med hornplacering och form i ett försök att göra något som var lite mer dynamiskt. Den fjärde är mer ett generellt kantmönster, i stil med vad man kan hitta i de flesta kulturer.

Jag behöver åsikter.

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Vindskyddsdekor

Post by Gustaf » Sat May 13, 2017 9:29 pm

Jag tycker nr. 3 ser coolast ut men det kanske bara är för att jag tycker om när det är osymmetriskt.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Sun May 14, 2017 11:56 am

Jo, det har sin charm, helt klart. Det blir lite mer liv i det, på det viset.

Frågan är, ska man i så fall spegelvända mönstret på andra kanten? Det betyder att man behöver två olika stämplar, fast det är inte hela världen. Å andra sidan är det rätt sällan man ser bägge framkanterna samtidigt när vindskyddet är uppe, så det kanske är överflödigt jobb.
*grubblar vidare*

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Vindskyddsdekor

Post by Gustaf » Sun May 14, 2017 12:34 pm

Tror det blir överflödigt jobb ;)

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Sun May 14, 2017 3:43 pm

Antagligen.

Som vanligt har jag lite svårt att bedöma vad som är lagom mycket jobb för att något ska bli bra nog... Man vill ju så mycket.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Yagul Shalat » Mon May 15, 2017 8:45 pm

Jag har svårt att välja en skalle jag föredrar. They all look good. Tycker också om kantdekoren.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Tue May 16, 2017 10:11 am

Yagul Shalat wrote:
Mon May 15, 2017 8:45 pm
Jag har svårt att välja en skalle jag föredrar. They all look good. Tycker också om kantdekoren.
Det är till att vara bestämd i sina åsikter. :lol:

Men jag ska se om jag inte kan rita om den asymetriska skallen, det är något med det upprättstående hornet som stör mig. Något med att det är för mycket utrymme över till nästa skalle, eller något sånt, tror jag. Ska se om jag kan snygga till det utan att förlora det som är bra med den.

*Tillbaks till ritbordet*

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Wed May 17, 2017 2:45 pm

Vad tror ni om det här?

Jag tycker balansen är bättre.

Image

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Vindskyddsdekor

Post by Gustaf » Thu May 18, 2017 1:38 pm

Tycker det ser jätte coolt ut! :o

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Vindskyddsdekor

Post by Lillith » Thu May 18, 2017 5:30 pm

Tackar.

Då blir det nog den. Måste komma igång och göra själva jobbet också. ;)

Post Reply