Årets ben

Här snackar vi tillverkning.
Dela med er av vad som händer där ute i stugorna eller visa vad som hanns med senaste hantverksträffen. Få hjälp med forskning och tekniker, tipsa om vad man får tag på bra material just nu och inspirera varandra.
Post Reply
Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Årets ben

Post by Gustaf » Thu May 18, 2017 2:03 pm

Image

Det har varit lite jobbigt för djuren i skogen hemma i år så jag har lite skallar som behöver namn :)
Tänkte även att vi kunde lägga lite av det vid kyrkan när vi är där och offrar

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Årets ben

Post by Lillith » Thu May 18, 2017 5:28 pm

Briljant!

Vad vill du ha för typ av namn?

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Årets ben

Post by Gustaf » Thu May 18, 2017 5:44 pm

Jag vet inte riktigt, gärna något som de kan heta IN också :)

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Årets ben

Post by Yagul Shalat » Fri May 19, 2017 7:44 pm

Coolt! Hade tänkt ta med mig min älgskalle, men den håller jag i lägret som dekor :)

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Årets ben

Post by Lillith » Fri May 19, 2017 8:39 pm

Awesome.

Angående namn: "Asht" betyder ben (som i skelett-ben, inte gå-runt-med-hjälp-av-ben), så något som har med det att göra, kanske? Nu vet jag inte vad skallarna är från för djur, men man kan ju alltid helt enkelt sätta ihop djurets namn med det, eller göra något sammandrag av orden eller så. Fast det kanske är lite fantasilöst.

Något som har med skallarnas inbördes storlek eller form att göra kan man också använda.

Jag är nog sämst på namn. Men jag har hittat min bortsprungna ordlista igen i alla fall, så nu kan jag åtminstone kolla upp ord på allvar igen.


På tal om ben så har jag en kasse med benbitarna vi bärgade när vi städade huset, där är bland annat några horn i varierande skick. Ko, tror jag. Jag ska ta och gå igenom det där igen och se om det är något som går att använda som det är. En del var i rätt dåligt skick. Men jag har ett minne av ett kranium från något mindre tjur, typ en liten räv eller något och ett bäcken från något större i alla fall... Uhm, ska inte säga för mycket förrn jag kollat igenom det.

Post Reply