Varför Historiskt?

De antagligen vanligaste lajvtyperna i dag är historiskt inspirerade fantasylajv av olika slag. Somliga är inspirereade av vikingatid, andra av medeltid och några av senare perioder. Några är så kallat "hight fantasy" och har alver, orcher, troll eller andra fantasivarelser med i kampanjvärlden, andra är sk. "low fantasy" och utspelar sig i en värld som har andra länder, andra gudar och lite andra omständigheter, men är i övrigt mer eller mindre historiskt inspirerad.
Det finns högkravslajv och lågkravslajv och lajv där arrangörerna inte ens orkat ta i frågan och det inte finns några uttalade krav alls.
För det är svårt.

Det här med hurpass mycket fantasy som är ok och hur mycket som är för mycket är ett träsk av episka proportioner och alla tycker olika. Därför tänker inte heller jag gå in på detaljer, men jag tänker förklara hur jag resonerar. Och varför jag gång på gång drar slutsatsen att historiskt är bäst (med några  få undantag, som vi kommer till).

Allt det här fokuserar på kläder, eftersom det är en av de första grejerna man måste få ordning på för att kunna börja lajva, men det kan tillämpas på de flesta områden också.

Så, från den late, snåle lajvarens perspektiv:

Minst jobb.

För att använda tid och pengar så effektivt som möjligt när man bygger utrustning så är knepet oftast att bygga rätt från början. Planerar man lite kan man tillverka kläder som passar för en period som täcker vad de flesta vanliga fantasylajv inspireras av. Om man syr så historiskt man kan, kommer man sannolikt att kunna använda samma grejer både på högkravslajv och lågkravslajv. Dessutom kan grejerna antagligen användas till diverse marknader, gästabud och andra såna där saker man kan råka vilja gå på.
Syr man däremot något man antingen redan vet är, eller som visar sig vara, rena påhitt så är man låst till lågkravslajven tills man har råd och ork att göra nya kläder.
Pallar du helt enkelt inte läsa på tillräckligt för att själv ta bra beslut, så lyssna på folk som redan gör ett bra jobb med det där. Håll ögonen öppna efter någon som verkar ha koll på läget, fråga vad denne rekommenderar och fråga om källor på allt som verkar tvivelaktigt. På så vis slipper du återuppfinna hjulet.
Det finns dessutom bra resurser på nätet i dag, till exempel Historiska Världars dräktsida som visar olika dräkter och berättar vad de är baserade på:
En annan är den fantastiska bloggen Som när det begav sig som fokuserar just på att ge nybörjare alla svaren. Närmare så kan man inte komma att bli matad med silversked, så det finns egentligen inga ursäkter att göra nybörjarmissar på medeltidsdräktfronten idag.

Gejerna funkar.

I motsats till vad många verkar tro så gick inte den genomsnittlige medeltidaren runt och svettades hela sommaren, frös hela vintern och hade konstant blöta och kalla fötter. Det finns sätt att komma runt dom flesta såna vardagsbekymmren alldeles utan att blanda in moderna underställ eller gummisulor.
Missuppfattningen kommer sig oftast av brist på kunskap, brist på erfarenhet, eller brist på förtroende för allt som inte kommer med färgskärm och återuppladdningsbara batterier.

Materialen, plaggen och livsstilen samverkade, precis som den gör i dag. Inget existerar i en bubbla. Det är därför folk som ber om hjälp med historiska kläder oftast uppmanas att välja en bestämd period och plats.
Av samma anledning är det ofta kring områdena där man fuskar som saker funkar dåligt.
Ett par hosor kan uppleves som obekväma i fötterna om man kör ner dem i ett par moderna skor, till exempel. Och då är det ju lätt att dra slutsatsen att det är hosorna som är problemet eftersom samma skor är bekväma med moderna strumpor. Har man gått med moderna underställ under sina yllekläder varenda lajv kan det vara svårt att lita på att yllet kan hålla en varm och helt missa det faktum att understället eliminerat effekten den luftspalt som yllet skapar. Har man bara legat och frusit i moderna sovsäckar, nedtyngda av en filt som man låtsas kan dölja den, så kan det vara svårt att förstå att yllefiltar kan räcka fint för att hålla en varm, om man vet hur man ska bädda, klä sig etc. Allt hänger ihop.

Det är antagligen därför det är så vanligt att folk som börjat fuska fortsätter med det, medan de som får hjälp tidigt (och accepterar den hjälp som finns att få) brukar klara sig bra med en gång. Det är lättare att frälsa en nybörjare som fortfarande är öppen för nya grejer, än någon som redan "vet" att man inte kan ha ylle på sommaren eller att man måste ha gummisulor för gå i skogen.

Lättare att få hjälp.

Det är svårt för någon som inte är insatt att ge konkret hjälp för saker som ska passa i en lajvkampanj dom inte själva är bekanta med. Det gör att om du har bestämt dig för regelrätta fantasikläder kommer det vara mycket, mycket få som kan ge dig riktigt bra förslag på hur du ska åstadkomma det hela. Är du helt ny och inte själv kan utvärdera tipsen du får och avgöra om dom är bra eller dåliga så kan du få mycket onödigt jobb
För historiska saker är det lättare, eftersom dom flesta delar ungefär samma bild av hur kläder från olika perioder har sett ut och varit konstruerade. När man inte är överens kan man fortfarande argumentera för och emot och ofta när man läser till exempel forumdebatter där någorlunda pålästa nördar sitter, så är de duktiga på att ange sina källor, så att man själv kan forska vidare och skapa sig en egen uppfattning.
Anta att du har ett problem med konstruktionen av ett plagg som du har en historisk förebild för. Då kan du fråga vem som helst som pysslar med den perioden och det kulturområdet. Det finns massor av historieintresserat folk, återskapare och andra som bara råkar ha en sund allmänkoll där ute och dessutom åtskilliga böcker skrivna på ämnet.
Om du istället väljer att nischa dig och göra något väldigt specifikt för kampanjen du ska lajva i så har du bara de få lajvare som är insatta i den kampanjen att fråga. Av dem är kanske bara en bråkdel sömnadskunniga och av dem är det inte alls säkert att det finns någon som har tid att hjälpa dig.

Ställ bra frågor.

Om man gör sina grejer med förebilder från en viss period kan det hända att man blir tvungen att ta lite egna beslut, gissa lite och göra sina egna tolkningar, men i dag är det ganska ovanligt att det inte finns i alla fall någon ganska säker väg att gå. Så argumentet att man inte är intresserad nog för att sätta sig in i det ordentligt håller inte längre. Det var så för tio år sedan, men inte i dag. Och det finns många sällen att fråga på.
Det kan vara något av en konstform att ställa en fråga som går att ge bra svar på. Ofta när nybörjare ställer frågor så blir frågan alldeles för generellt ställd. Det är inget unikt för lajv eller historiskt återskapande, utan är samma sak för alla breda ämnen. För nybörjaren kan frågan vara "Hur syr jag en medeltidsklänning?" eller "var hittar jag ett billigt tyg som är historiskt korrekt?"
Såna frågor är oftast väldigt svåra att svara på eftersom den som hållit på ett tag vet att det finns otaliga klänningsmodeller under medeltiden och till och med termen "klänning" i sig kan vara lite missvisande. Det är stor skillnad på hur ett lämpligt svar skulle se ut beroende på när på medeltiden plagget ska föreställa vara ifrån, samhällsklass och så vidare, och så vidare.

Så, konkreta tips:

Rädslan att begränsa sig.

Tanken på att begränsa sig till en snäv tidsperiod klingar lite illa hos somliga. Kanske ser man framför sig hur alla häftiga hisotriska förebilder man inspirerats av som faller utanför den perioden plötsligt faller bort, eller så tycker man det verkar svårt, tråkigt eller onödigt, för: "Meh! Det är ju faaantasy, jue!"
Men det handlar mer om att ha ett bra ställe att börja på.
Som jag sa innan, inget existerar i en bubbla och somliga saker funkar inte så bra på egen hand utan behöver en annan del i dräkten för att göra sitt jobb. Att begränsa sig till en viss period i början är ett bekvämt sätt att slippa fundera så mycket på sånt. Och den late bör gilla tanken på att ha en komplett dräkt i flera delar som alla funkar ihop bättre, än att ha lika många delar från olika perioder och fortfarande vara tvungen att sy en massa nytt för att ha något bra att ta på sig.

Dessutom, om du har en bra dräkt för en viss period så kan du mycket enklare variera och bygga ut din garderob. Du kan både titta på andra typer av plagg från samma period, eller så kan du titta på plagg som ligger precis före eller efter din huvudperiod och sannolikt få dom att funka bra ihop med din befintliga garderob. På så sätt kan du få en helt ny dräkt varje gång du tillverkar något enstaka nytt plagg eller två och innan du vet ordet av så spänner din garderob över århundraden.

När den dag kommer och du börjar läsa på lite själv kommer du dessutom att märka att vissa plagg förekommer, i stort sett oförändrade, under väldigt lång tid. Därför är det sannolikt att du faktiskt kan använda din "begränsade" dräkt eller i alla fall delar av den, som dom är, till perioder som gränsar till din primära.
Ett utmärkt exempel på det är den knälånga, långärmade kjorteln, den som vi ibland kallar "baskjorteln". Bockstensmannen, som är daterad till mitten av trettonhudratalet har en kjortel vars konstruktion är väldigt lik den ena kjorteln från Skjöldehamn som är daterad till runt början av tusentalet och Kragelundskjorteln som är lite luddigt dataread till elvahundratalet. En sån kjortel kan man komma undan med på de flesta hisoriskt inspirerade lajv och andra evenemang.

Vad vill du säga med din dräkt?

Lajv har en del gemensamt med teater när det gäller det här. En stor del av lajvandet handlar ju just om rollgestaltning. Dina kläder är en stor del av det som talar om för dina medlajvare vem du är och hur de ska bete sig mot dig. För att helheten ska gå ihop är det precis lika viktigt att den genomsnittlige människolajvaren uppfattas som en vardagsklädd genomsnittlig människa som att adelsdamen uppfattas som någon som har pengar och är mån om sin värdighet. Här kan det uppstå en viss dissonans mellan de lajvare som har i alla fall en generell bild av medeltidens kläder och de som valt att bedöma allt helt med moderna ögon.
Klassikern är när en lajvare springer runt i vad den själv anser är en "linneklänning" medan andra sitter och fnissar för att de tror att lajvaren spelar på att den av en eller annan anledning är ute och ränner i bara underkläderna. I värsta fall kommer lajvaren när den inser det känna sig bortgjord och illa till mods. I bästa fall förstår andra lajvare att just den lajvaren menar att den är anständigt klädd och kompenserar åt lajvaren genom att låtsas det samma. Men även i bästa fall kommer lajvaren i "linneklänningen" att ha en stor fet nybörjarstämpel i pannan under hela evenemanget, Somliga är ok med det och bär den med stolthet, andra far väldigt illa av att inse såna misstag för sent för att göra något åt det. Därför är det så viktigt att man bildar sig en sund grunduppfattning om historiska kläder, även om man sedan väljer att avvika från den.

Tänk på att det finns många typiska nybörjarmissar av det slaget. Sånt som folk som hållit på ett tag med den historiska aspekten helt enkelt inte gör. Och att använda såna grejer ger oundvikligen signalen att du antingen är ny, inte är kapabel att ta ansvar för din egen research eller att du helt enkelt inte inte bryr dig om varken att bidra till andras upplevelse eller din egen.
Att begå nybörjarmissar när man verkligen är ny är ganska väntat och inget folk brukar bli särskilt hårt dömda för. Det verkliga problemet uppkommer när lajvare som folk vet har hållit på ett tag fortsätter att göra dem.


Ursäkterna.

De flesta som envetet kör på fusklösningar år efter år efter år trots att de vet bättre och deras medlajvare tålmodigt erbjudit hjälp och försökt stötta och utbilda har en ryslig massa "bra" ursäkter för det.

"Just jag behöver göra på det här sättet för för just mig så funkar inget annat."
Nej, du är ingen liten unik snöflinga och ja, reglerna och visionen för lajvet gäller dig också. Såvida du inte har medicinska skäl så behöver du sannolikt inte fuska.

"Jag har inte testat, men jag tror helt enkelt inte på att det funkar och därför vägrar jag testa."
Det här är skrämmande vanligt. Det förekommer för allt från gummisulor och sovsäckar till att tända eld med tändvätska. Återigen är det så somliga inte riktigt verkar tro på att man på medeltiden faktiskt klarade sig rätt bra, utan många av våra moderna lösningar.

"Jag har testat en gång och det funkade inte, så även om du nu föreslår ett bättre sätt så tror jag nu kategoriskt att allt som rör det inte kommer funka och därför måste jag fuska."
Att påpeka att det funkar för andra verkar av någon anledning inte gå hem, vissa människor vill inte lära sig.

"Meh, det är ju faaantasy, jue!"
Det där är ett bra argument för att använda en trettonhundratalslkjortel tillsammans med ett par fjortonhundratalshosor i en kampanj där bägge modena samexisterar. Det är inte bra ursäkt för ditt underställ, din moderna sovsäck eller din t-shirtmudd som sticker upp i halsen. Och på många lajv är det inte ens en bra ursäkt för din sextonhundratalsinspirerade plåtrustning.

"Man hade kunnat tillverka det här, om man hade velat."
Jo, i många fall är det sant och i vissa fall är det också en legitim ursäkt. (Se nästa rubrik). Men var noga med att bara använda det här argumentet om du verkligen vet vad du pratar om. Annars är risken stor att folk som vet lite mer snabbt identifierar teknologi som inte stod till medeltidingarnas förfogande som hade krävts för att göra det du föreslår.

"Du kan inte bevisa att det inte fanns"
Är det dina grejer och du argumenterar för dess existens ligger bevisbördan på dig.

"Jag har faktiskt gjort så gott jag kan, du kräver för mycket"
Först och främst är det rätt sällan någon "kräver" något alls (utöver lajvets krav, men dessa har du själv gått med på att leva upp till i och med din anmälan).
För det andra; har du verkligen gjort ditt bästa? Det här kan ingen annan avgöra åt dig, men du måste vara ärlig mot dig själv om inget annat. Annars kommer du stå och stampa hopplöst i nybörjarspåret och aldrig komma vidare.

"Historienördar är elitistiska och tycker att alla som inte gör historiska grejer är sämre människor. Därför väljer jag att inte göra historiska saker."
Släng inte ut babyn med badvattnet.
Kommer du ihåg vad jag sa om att alla kommer ge råd utifrån hur de själva uppfattar frågan? Om du pysslar med en hobby som är historiskt inspirerad, även om det är både lågkrav och high-fantasy, är det inte speciellt långsökt att tro att du också har ett historieintresse och därför ligger det nära till hands att ge dig tips, kommentarer och svar på frågor som om du faktiskt ville veta svaren. Dessutom vet många som pysslar med återskapande redan det här med att de historiska sakerna oftast funkar, till skillnad från somliga fusklösningar och vill hjälpa dig att slippa onödiga problem.
Ibland är återskapare elitistiska, absolut. Det är rätt vanligt inom hobbys där det krävts en förbannad massa jobb för att nå dit man är, trots allt. Men oftare handlar det om en miss i kommunikationen.
Se upp så du skiljer på kuddar och morötter, här. Framförallt om du själv ber om hjälp, men även om du får en spontan kommentar.
Anta någon till exempel kommenterar att ditt bälte inte verkar höra till samma tidsperiod som resten av dräkten. Det är antagligen bara en observation, det kan vara menat att tipsa dig om att du kan ha något att jobba med där eller som en feeler för att se om du råkar vara intresserad av perioden bältet hör till också, men det är sällan menat som en anklagelse. Tänk även på vad som mer ryms i kommentaren. Personen hade till exempel inte kunnat kommentera att ditt bälte inte verkade passa in, om inte resten av dräkten var såpass enhetlig att denne kunde se vilken period den var menad att föreställa. Är du allt för inställd på att allt är menat som negativ kritik kan du missa sånt.
Svara ärligt. Var inte rädd att säga "jag har ingen aning, jag tyckte bara det var snyggt till." om det är så det är. Och passa på när du ändå snackar med någon som uppenbart kan bälten och de aktuella perioderna och fråga om denne vet vad för bälte som hade passat bättre. Tacka. Skriv ner vad som sas om du har möjlighet, kolla upp det när du kommer hem och ta ett beslut baserat på den nya informationen ifall du vill göra något åt det eller behålla ditt gamla.
Ta alltid informerade beslut när du kan, men kom ihåg att även "jag vet inte" är ett bra svar om du faktiskt inte vet.
Exempel på dåliga svar är "Jag får faktiskt göra som jag vill." "Du ska väl inte lägga dig i vad jag har på mig" och "Meh, det är ju faaantasy, jue!"

Undantagen.

Det finns några tillfällen när historiskt korrekt trots allt inte är rätt väg att gå. Dels för att det helt enkelt finns aspekter av historien vi inte riktigt vill återskapa och dels för att det på många fantsylajv finns vissa saker med i bilden som inte fanns på medeltiden.
Det mest uppenbara exemplet är fantasyvarelser, såsom alver, knytt, vättar, orcher, älvor, dryader, satyrer och allt annat vad arrangörerna nu kan ha inkluderat. Dessa brukar ha lite egna moden och det hela har såklart att göra med vilket intryck man vill ge.
Det finns många stereotyper här.
Skogsalver har till exempel ofta kläder i färgskalan brunt, grönt och guld, ofta rena linjer och ofta dekor i form av löv, blomrankor eller andra växtmotiv. Helt enkelt sånt som ska leda tankarna till ett sofistikerat folk med stark koppling till naturen.
Mörkeralver har oftast svart med någon accentfärg. Ofta tjusiga tyger, symmetri, välarbetade och detaljera plagg och annat som ska föra tankarna till kalla, fokuserade och "onda" varelser.
Orcher har ofta mörka färger, mycket rustning och ofta asymmetriska grejer. Saker som ska ge intrycket av ett krigiskt och primitivt folk.
Älvor har ofta skira, lätta plagg i ljusa färger. Och så vidare.

Det här är en balansgång. Vi utnyttjar hela tiden det moderna formspråket och sättet att tolka saker när vi klär fantasyvarelser, eftersom dessa ofta själva (i alla fall hur dom gestaltas på lajven) är uppfunna i modern tid.
Idén att ondingar bär svart är en ganska modern idé, till exempel. Den gamla uttjatade "svarte riddaren" är ett urgammalt koncept, men det som gör honom mystisk är att helsvart inte går att blasonera, därför är en helsvart riddare "osynlig", han saknar en identitet och går inte att beskriva på det vanliga sättet. I dag, däremot, så förknippar vi svartklädda människor med folk som vill ge ett hårt eller styggt intryck eller med människor som har sorg.
Vi har en massa idéer om att rosa är en flickfärg, blått är en pojkfärg, naturfärger hör till hippies och supertight är till för superhjältar och balettdansöser. En del såna här idéer kan man utnyttja och andra får man helt enkelt vara så snäll att lämna hemma.

Det gäller att hitta ett ställe där synsätten kan mötas. I viss mån får man ta det med i beräkningen även när man gör historiska saker. Ibland får man välja bort sånt där risken är stor att missuppfattas.
Ett bra exempel på det är hakkorset, som inte är speciellt ovanligt i det medeltida bildspråket men det kan vara klokt att låta bli just den symbolen i dag, eftersom den betyder andra saker för folk som ser den nu än den gjorde då.

Undantag från det historiska görs bäst när:


Slutligen

Som du ser är saker som vanligt inte svartvita. Man är tvungen att fatta egna beslut och göra egna prioriteringar, men med lite tur har det här ändå gett dig lite mer grund att fatta besluten utifrån.
Gör dina egna val och se till att välja som du gör av rätt anledningar, så kommer både din lajvgarderob och din upplevelse att gagnas.