Hur man skriver en bra roll

Frågan om hur man bär sig åt för att skriva en bra roll kommer upp rätt ofta och åsikterna är många. Det här är mina åsikter, baserade på mina erfarenheter. Du kan krångla till, eller förenkla det hur mycket du vill, men vissa grundläggande grejer brukar vara gemensamma för alla bra roller.

Vad är en bra roll?

Först och främst. Vad är det som gör en roll till "bra" eller "dålig"?
En bra roll är rolig att spela, lever upp till dina förväntningar, uppfattas som du har tänkt dig av dina medlajvare och tillför något till lajvet även för andra.
En dålig roll är en roll som visar sig vara långtråkig att spela, som inte fyller någon direkt funktion och därför känns meningslös och som därmed mest utgör en börda både för dig och för andra lajvare.

Allmänna tips.

Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska börja. Det är svårt att veta vad som kommer att funka när allt väl kommer till kritan, särskilt när man är ny i hobbyn eller när man ska skriva en helt ny typ av roll jämfört med vad man spelat innan.
Jag föreslår att du börjar med att skriva en väldigt grov och generell roll först och broderar ut den efter behov och behag efter hand istället för att hänga upp dig på detaljerna direkt. På så vis är det lättare att få med sånt som verkligen är viktigt och chansen att få till en roll som går att spela ett helt lajv är större.

Att kolla på karaktärer ur filmer, böcker eller spel kan vara en fin källa till inspiration, men undvik att aktivt basera din roll på en färdig karaktär. Dom flesta karaktärer funkar bäst i sin egen värld. Har du något drag från någon färdig karaktär som du absolut vill ha med, så spara det tills ramarna för rollen är klara.

Läs alltid igenom kampanjvärlden för lajvet du ska spela rollen på innan du börjar. Hinner eller orkar du inte läsa igenom precis allt, så fokusera på dom delarna som rör området i världen som lajvet utspelar sig i och läs på om lajvets huvudintrig. Ta en titt på kartan över kampanjvärlden om det finns en sådan. Det är toppen att ha sånt i bakhuvudet medan du hittar på rollen. Då riskerar du inte att råka skriva en roll som inte passar in.

Rollen i grova drag.

Börja med ett utmärkande personlighetsdrag eller två. Tänk inte för mycket, utan välj bara något som du känner ligger nära till hands. Det kan vara något du själv är i vanliga fall, eller något du vill prova på.
Undvik att välja drag som ligger i konflikt med varandra.

Var kommer rollen ifrån? Välj en plats på kartan och en plats i samhället.

Sätt dig ner och tänkt efter. Tänk dig in i hur en person med personligheten du valt, född och uppvuxen i den miljö du valt kan ha blivit. Där har du antagligen redan en del uppslag till en bakgrundshistoria.

Skriv en rad eller två om var din familj blivit av. Bor dina föräldrar kvar där du föddes? Har du några syskon? Har du barn? Är familjen viktig för dig?

Passa in rollen i den situationen som kommer råda under lajvet. Bestäm hur rollen försörjer sig, hur dess vardag ser ut etc. Åker du med en grupp kan det  här steget vara bra att göra ihop med dom andra. Antagligen har ni en del gemensam historia att reda ut och sånt. Gör det så grovt eller detaljerat som ni känner för.

Hitta på ett namn, så är du klar och har en roll. Lätt som en plätt. Right?

Resten av det här dokumentet är mest en fördjupning och tips för att finslipa rollen, så du kan mycket väl hoppa över det om du vill.

Namn.

Att hitta på ett bra namn till sin roll är något som jag själv ofta fastnar på. Med åren har lärt mig att inte låta det ta allt för mycket tid.
Ett namn från man oftast av sina föräldrar, trots allt och det har oftast ingen större inverkan på ens liv.

Börja med kampanjvärlden. Vilken typ av namn förekommer i kampanjinfon? Är kampanjen inspirerad av någon särskild kultur och era och i så fall vilken typ av namn är vanligast där? Det finns massor av namnlistor online om fantasin går trögt.

För dom flesta vanliga människoroller är det bäst att välja ett "vanligt människonamn". Alltså ett helt vanligt svenskt förnamn. Undvik typiska "fantasynamn".
Spelar du en roll som kommer långt bortifrån så välj ett namn som passa i den kultur som det området du kommer ifrån har i kampanjvärlden. Till såna roller har man oftast lite större frihet och där kan ett namn som låter lite utländskt eller främmande vara en bra grej som hjälper till att förstärka känslan av att du kommer från en annan kultur.
Spelar du en roll som inte är människa, men som tillhör en art som har ett eget språk -som till exempel en alv eller ett svartblod, så välj ett namn på respektive språk.
Spelar du en roll som inte är människa, men som inte har ett eget språk så läs in dig på hur deras kultur ser ut. Är namnet viktigt i den kulturen? Får man det av sina föräldrar eller tar man det själv? Byter man namn när man växer upp?
Många lajv har dåligt med info för hur namnkulturen ser ut både för människor och sminkroller så ibland får man hitta på lite själv. Men du kan alltid fråga arrangörerna också.

Vissa roller kan utöver sitt vanliga namn behöva ett smeknamn eller öknamn av något slag. Eller ett artistnamn. Fundera lite på vad du vill att namnet ska ge för vibbar när du presenterar dig med det.

Begränsa dig.

Hur gärna man än vill så går det inte att spela precis vad som helst. Hur gärna man än vill, så är man ändå tvungen att rätta sig efter dom begränsningar och förutsättningar som man har.

Dels är det dom fysiska begränsningarna. Jag, som är 165cm lång och inte speciellt kraftig kan till exempel inte på något trovärdigt sätt ge intrycket av att vara ett enormt bergatroll. Inte heller kan jag gestalta en kort och robust dvärg så någon går på det. Så är det för alla. Man har vissa saker som man helt enkelt inte är byggd för att spela. Det får man acceptera.
Men samtidigt så får man komma ihåg att det finns andra roller som man faktiskt kan gestalta just tack vare att man är som man är.
Den enda varelse som absolut alla kan spela är människa.

En annan begränsning som vi alla måste hantera är det här med utrustningen och tillgång på folk att åka med. Det är lätt att skriva en roll som är en hjältemodig drakriddare, men rustning, häst, tältläger och tjänstefolk dyker inte upp ur tomma intet för det. Man måste vara realistisk.
I många fall är man dessutom begränsad i alla fall i viss mån av vad man redan har i garderoben och hur stor budget/hur mycket tid man har att lägga på ny utrustning inför lajvet. Dom flesta lajvare är inte speciellt rika, utan bygger upp sin lajvutrustning över tid, någon grej nu, någon då, när pengarna råkar finnas till hands.

Och så har vi ju det här med vilka färdigheter man har.
Jag är till exempel inget vidare på att slåss. Jag hade nog kunnat komma undan med att spela relativt färsk soldat, men inte ett befäl. Däremot är jag en djäkel på att sy och på att laga saker rent generellt, så som sömmerska, brodös eller allmän fixare av något slag klarar jag mig alldeles utmärkt.
Nu betyder ju inte det att man alltid måste välja en roll efter vad man är bra på. Vad jag vill komma till är att man måste tänka på att man inte magiskt kommer bli bra på något bara för att rollen borde vara det. Till viss del kan man kanske övertyga andra lajvare om att spela med, men det finns gränser.
Antingen får man börja öva på det man vill vara bra på, eller så får man spela en roll som helt enkelt är så bra som man faktiskt är.

Knepet är att lära sig utnyttja sina tillgångar, varesig det gäller fysiska attribut, utrustning eller färdigheter. Alla har tillgångar. Alla har något dom är bra på. Fundera på hur du kan utnyttja det för att få en så bra och rolig roll som möjligt.

Utvärdera din roll.

1. Tänk kreativt: Känns rollen bra? Finns det något mer du kan lägga till för att göra det ännu roligare? Finns det något du känner hade varit häftigt om du kunde göra? Ge dig själv tillåtelse att fantisera lite och ta ut svängarna.

2. Tänk realistiskt: Kan du faktiskt spela rollen som den är skriven nu? Har du kunskapen och utrustningen som krävs? Kan du lära dig eller skaffa det du saknar för att genomföra rollen? Ta en stund om fundera på vad som är genomförbart.

3. Tänk kritiskt: Är det något som helt enkelt inte kommer att funka? Något som inte kommer att hinnas med? Något som låter för pretentiöst? Något som inte passar in i kampanjen? Något som kan ge andra lajvare offvibbar eller på annat sätt sänka deras upplevelse? Ta en stund och fundera på allt som kan gå fel.

Kör dom här tre stegen i cykler, om och om igen, tills alla sätten att se på det stämmer någorlunda överens. Målet är att ha en roll man både vill spela, klarar av att genomföra och litar på kommer att funka.
Många misstag begås just på grund av att man fastnat vid det första steget och aldrig kommit förbi det.

Vanliga misstag.

Det finns många vanliga misstag som du inte behöver göra om. Andra har redan gjort dom åt dig.

Många missar beror på samma sak. Det handlar om att (medvetet eller omedvetet) försöka göra sig lite märkvärdig. Sticka ut, helt enkelt. Generellt sett är det bättre att lära sig smälta in innan man tar sig en roll som ska sticka ut. Risken är stor att man mycket riktigt lyckas sticka ut, men av helt fel anledningar.

Onödigt lite info: Arrangörer kan verka smått övernaturligt mäktiga emellanåt, men dom är inga tankeläsare. Lämna inte viktiga saker osagda och undvik kryptiska formuleringar. Man ska inte behöva gissa vad du menar när man läser igenom din roll. Se till att få med tillräckligt med info för att arrangörerna ska ha en ärlig chans att ge dig rätt intriger och bedöma om rollen passar in i kampanjen eller ej.
Onödigt mycket info: Arrangörer har mycket att göra inför ett lajv och en intrigansvarig arrangör kan vara tvungen att läsa igenom hundratals roller tillräckligt noga för att kunna delegera ut arbetet med intrigskrivandet på ett bra sätt. Om du upptäcker att din roll börjar ta upp flera sidor, så överväg att skriva en kortfattad version till själva anmälan. Du kan fortfarande behålla din mer utförliga text för att ha själv och dela med dig av till dina gruppkompisar, men arrangörerna är antagligen mer intresserade av vem du är och varifrån du kommer i grova drag än att läsa om hela ditt livs historia.
Onödigt konfliktsökande: Undvik att skriva till saker som att din roll hatar en viss typ av folk över allt annat och vill döda dom så fort den ser dom. Även om din roll har goda skäl så ger det ingenting till spelet. Lajven blir roligast om man har roller som kan interagera med varandra över tid och under hela lajvet. Man behöver inte på något sätt älska alla, men vill du att din roll ska ogilla någon så välj hellre att göra det i form av misstro, fördomar eller till och med rädsla. Sånt kan man spela mer på och det ger mycket mer till dom andra lajvarna.
Onödiga tragedier i det förflutna: Om du inte är specifikt ute efter att spela en roll som bär på en stor känslomässig börda, så undvik att skriva in stora traumatiska händelser i din rolls bakgrund. Har du nytta av det, så för all del, men gör det inte bara för att.
Onödig fixering vid ett föremål: Lajv är en utrustningssport på många sätt och det är inte helt ovanligt att en nybörjare har ett speciellt föremål som betyder jättemycket för dom och som dom därför vill visa upp för allt och alla och berätta om hur speciellt det är. Det är inget fel i att ha saker som tillhör rollen som har en rejäl bakgrundshistoria, men det är sällan något du behöver skriva med rollinformationen till din anmälan. Den typen av prylar är för din egen skull, för din egen känsla av djup och realism till rollen.
Omöjlig bakgrundshistoria: Det kan röra sig en en sjuttonåring som blev tagen från sin mor när han var tre, varit lärling hos en magiker i tio år, sedan tränat kampsport hos en jättehäftig kampsportsmästare i fem år och slutlingen rymt och luffat runt på vägarna i fyra år till. Eller en roll vars mor var ett hittebarn och vars far är okänd med som ändå har kusiner. Kolla så att din bakgrund är konsekvent.
Ingen hänsyn till kampanjen: Det är inte helt ovanligt att folk skriver roller som passar in i deras privata idé om hur en fantasykampanj ska se ut och missar att det är arrangörernas vision som gäller. Börja alltid med att läsa på kampanjen och utveckla först därefter rollen inom dom ramarna. Undvik också att försöka migrera en färdig roll du skrivit för en kampanj direkt till en annan.
Onödigt invecklad: Särskilt till sina första lajv är det väldigt lätt gjort att försöka klämma in precis alla idéer man har i en och samma roll. Men ofta är det bättre att välja ett riktigt huvuddrag och skriva resten omkring det än att försöka klämma in alla personlighetstyper och tidigare upplevelser man kan komma på. Om något inte passar in. Skippa det och använd det till en annan roll, till ett annat lajv, en annan gång istället.
Märkvärdiga namn: Undvik typiska fantasynamn. Namn från spel-, bok- eller filmkaraktärer. Engelska namn. Namn på Sindarin, Quenya eller Urukgîjab (till människoroller). Se till att ditt namn passar din roll. På riktigt.
Onödiga handikapp: Även om det finns tillfällen när ett påhittat handikapp är precis vad man behöver för att göra en roll lite intressant, sådär, så tänk efter före. Fysiska handikapp är väldigt påfrestande att spela på. Även en så enkel sak som att halta eller gå med käpp ett helt lajv när kroppen inte är van kan ge riktigt fysiska konsekvenser. Du kan få ont i leder, ont i muskler, skoskav på konstiga ställen etc. Dessutom medför många handikapp att dina gruppkompisar måste kompensera för dig på ett eller annat sätt. Det kan medföra extra jobb för dom, så ska du göra något sånt här, se till att du tillför lika mycket som du tar.
Blandblod: När inte erfarenhet och utrustnung räcker till för en riktig alvroll så blir det ofta en människoroll med alvöron (eller en alvroll utan) och så kallar man den för halvalv. Eller så hittar på en färgstark bakgrundshistoria om att ens mor blev våldtagen av en orch (gärna följt av att man nu hatar alla orcher och vill döda dom) och därför är man en halvorch. Om du ändå känner att det tillför något att spela ett blandblod så börja med att kolla om såna överhuvudtaget finns i kampanjen. I många kampanjer kan dom olika spelbara arterna inte alls korsa sig med varandra.


Den mest seglivade stereotypiska nybörjarrollen är en vars föräldrar blev dödade av svartblod när den var liten och sedan dess hatar den alla svartblod och vill döda dom. I vissa fall har rollen även tagit sin fars svärd för att hämnas på svartbloden (det är därför rollen bär svärd, fast den inte är stridstränad). Ibland följer här en två sidor lång saga om rollens far kom över svärdet.
När jag började lajva (och lajvhobbyn fortfarande var rätt ung) var den här typen av roller ganska vanliga på lajven. Ganska snart började man märka att rolltypen funkade rätt dåligt. Bakgrunden gick inte direkt att spela på på något annat sätt än att varje kväll när det börja skymma dra ut på boffertåg mot svartblodslajvarna. Det gav obalanserade lajv där många spenderade stora delar av lajven med att spela skadade, eller där extremeffektiv läkemagi gjorde att striderna fick ganska små konsekvenser och därmed blev striderna meningslösa. I slutändan tillförde dom här rollernas bakgrunder ingenting alls, varken för lajvet i stort eller för lajvarna själva.
Det låter som en myt, men jag vet arrangörer som svär på att det fortfarande kommer in någon sån här roll inför varje lajv. Jag har ingen aning om vad det är som gör att den rolltypen ligger så nära till hands för folk, men det verkar vara ett faktum i alla fall.
Finns det ett enda misstag som andra verkligen har gjort åt dig, så är det det här.