Helst spelar jag svartblodsroller på vinterhalvåret, eftersom det
är är mycket lättare att hålla sig varm än att hålla sig sval när
man har mask, det mesta av huden täckt, ev. rustning och så
vidare. Men på senare år har det blivit fler och fler lajv på
sommarhalvåret som jag spelat svartblod på och det är alltså hög
tid för en ordentligt sommarkjortel. Jag tänkte passa på att dela
med mig av tänket bakom, tillverkningen och patineringen.
Det här är ett projekt gjort helt och hållet av restbitar från
gamla projekt och annat jag hade liggande hemma. Den har alltså
inte kostat mig en krona extra. Det här är en av anledningarna
till att jag alltid tjatar på folk att spara sina restbitar. Även
små restbitar kan användas till något.
Så, vi börjar från början.
Funktionen är viktig. Jag behöver en kjortel som är långärmad, går
att knäppa i halsen, men som ändå inte är allt för varm. Den
behöver se ut som något ett svartblod (i det här fallet en vätte)
skulle kunna ha tillverkat och kan tänkas vilja ha på sig och den
behöver klara sig själv utseendemässigt. Jag vill inte vara
tvungen att dra på mig ytterligare lager för att se tillräckligt
"vättig" ut. Jag vill att den ska vara neutral nog för att funka
både till fredliga skogsvättar och krigiska illvättar och allt
däremellan, men den behöver inte funka till den genomsnittlige
människorollen.
Dessutom vill jag att den ska gå att tvätta, helst i maskin, utan
att patineringen försvinner. Jag är trots allt en lat lajvare.
Jag valde att sy min sommarkjortel i ylle. Visserligen har
yllefibern förmågan att isolera mot kyla, men den isolerar
faktiskt mot värme också och dessutom andas ylle så man blir inte
så svettig och klibbig i det. Planen var att sy den för hand av
lite alla möjliga restbitar jag hade liggande från tidigare
projekt. Tanken är att dom olika färgerna, ytorna och sömmarna ska
ge plagget tillräckligt med liv för att det ska kunna klara sig
utan ytterligare plagg över, men ändå se uppenbart svartblodigt
ut.
Alltså gjorde jag en djupdykning i resttygsbingen och drog fram
ett par nävar tunna ylletyger i färgskalan grått till brunt. Jag
undvek kolsvart eftersom det lätt blir varmt. Just dom här
tygresterna råkar vara i blandade fibrer, men alla har mest ylle i
sig och alla går att tvätta på samma program i maskinen och med
samma tvättmedel. Det är inte nödvändigt, men det är praktiskt.
Alla tygerna är som sagt tunna och dom flesta är dessutom rätt
glest vävda. Det gör att luften kan passera genom tyget och svalka
kroppen. Det betyder också att tyget inte är så benäget att hålla
svett kvar mot kroppen.
Till sömmarna valde jag restgarner i ull. Jag plockade ut lite
alla möjliga färger, men i huvudsak följde jag samma färgskala som
på tygresterna. Det blev ett par olika broderigarner och några
vävgarner och lite av varje.
Till knäppningen karvade jag till ett par knappar av restbitar av
täljsten jag hade liggande (just dom här var rester efter
tärningstillverkning).
Materialet kostade mig alltså inget i extra inköp.
Material: Resttyger. Diverse tunna ullgarner.
Jag utgick ifrån måtten på en vanlig "baskjortel" jag har sedan
tidigare som sitter rätt bra, men jag hade lika gärna kunnat utgå
från mina egna mått.
Jag gjorde inget mönster utan sydde ihop lapparna efter hand och
mätte och provade många gånger under arbetets gång.
Jag la tygerna aviga-mot-aviga och sydde från rätan med
kaststygn, så att sömmarna syns tydligt på det färdiga plagget.
Några bitar vände jag med avigan utåt istället, för att få
ytterligare variation i plagget och för att öka intrycket av att
den som sydde det här inte riktigt hade samma prioriteringar som
en genomsnittlig mänsklig skräddare skulle ha haft.
I halsringningen gjorde jag ett sprund för att lätt kunna öppna
upp ordentligt om jag behöver ta av eller på kjorteln med lösdelar
i ansiktet. Jag valde att sätta sprundet lite åt ena sidan
istället för mitt fram. Dels för att jag ska kunna ha en linnesärk
med sprund mitt fram under utan att riskera att det glipar och
dels för att jag tyckte det passade stilmässigt.
Sprundet knäpps med hemgjorda knappar av täljsten och sydda öglor
av kraftig lintråd. Vid sidorna om sprundet har jag sytt en
förstärkning av en extra bit ylletyg på insidan. De är för att ge
sprundkanterna lite stadga och extra styrka. Knapparna är nämligen
rätt tunga.
Själva sömnaden för hela kjorteln klarades av på en helg. Men då
har jag dels sytt rätt mycket förut i min dag och dessutom hade
jag pysselsällskap som höll mig peppad och sugen.
Såhär syr man kaststygn:
När jag kommit så här långt så har jag visserligen en kjortel som
ser ut som något en händig vätte skulle kunna tänkas ha knåpat
ihop. Men det förutsätter att vätten i fråga hade tillgång till
alldeles nya tyger och inte burit kjorteln någon längre stund. (Se
bild 1. nederst på sidan)
Jag vill att kjorteln ska se ut som något som vuxit fram under
lång tid, slitits på, smutsats ner etc.
Det första jag gjorde var att tvätta hela plagget. Några av
tygerna jag har använt har aldrig blivit tvättade och innehåller
fortfarande appretur från tillverkningen. Det är en behandling som
innehåller smutsavstötande och flamskyddande grejer och som inte
bara hindrar övrig patinering från att ta, utan dessutom är
giftig. Så först en rejäl tvätt med svalt vatten och
ulltvättmedel.
Medan plagget var blött så drog jag lite i det och sträckte
sömmarna så dom la sig till rätta. Lapparna har trådriktningen på
alla möjliga håll, så det var rätt väntat att vissa delar skulle
vilja dra sig lite. Men genom att låta plagget hänga ut sig
ordentligt medan det var fuktigt så minskar man risken för att
någon del ska vilja tappa formen medan man bär plagget sen.
När plagget ändå var genomblött passade jag på att ge det en
första omgång med färg. Jag använde vanlig textilfärg (sån man
målar på tyg med) som jag spätt ut med vatten. Jag använde mest
svart men bröt den med lite rött. Jag undviker nästan alltid att
använda rent svart eller vitt rakt av när jag patinerar grejer.
Skillnaden blir inte stor, men jag tycker det kan vara den där
lilla skillnaden som avgör om det ser naturligt eller konstgjort
ut. Poängen med en bra patinering är ju att det ska se ut som en
självklar del av helheten. Man ska inte behöva fundera över den
när man ser det färdiga resultatet.
Att jag valde textilfärg beror att jag vill kunna tvätta plagget
utan att det försvinner. Annars är vanliga temperapuckar (sån där
vattenfärg på kaka man brukar ha som barn) ett bra och billigt
alternativ.
Medan plagget fortfarande var fuktigt passade jag på att rugga det
lite, särskilt vid sömmarna och dom stora släta ytorna. Man kan
testa med lite olika verktyg. Grovt våtslippapper, den grova sidan
av en disksvamp, nagelborste etc. Vad som funkar bäst beror
såklart på vilket resultat man vill ha och på hur tyget är vävt
och efterbehandlat.
Man får vara lite försiktig när man sytt med löst tvinnade garner
bara, så man inte sliter av dom. Man vill rugga upp plagget så det
ser lite använt ut, inte slita sönder det. Därför körde jag bara
en lätt omgång med disksvamp till att börja med.
Sen fick plagget torka helt. Först när det är torrt ser man hur
det faktiskt blev så här långt. Det är alltså ingen jätteskillnad
jag är ute efter, utan mest att få plagget att kännas och se lite
använt ut. (Se bild 2. längst ner på sidan)
När plagget hade torkat ordentligt gick jag över det med
sandpapper. Jag använde ett billigt 120-papper den här gången. Det
funkar bara när plagget är torrt, dock. Ska man rugga när plagget
är fuktigt får man se upp så det är våtslippapper man har.
Hur hårt man kan ta i, hur mycket man ska rugga och om det blir
bäst att "kamma" tyget eller "gnugga" det med sandpappret, det får
man prova sig fram till. Det beror på tygerna och på resultatet
man vill ha.
Det är inte svårt och kräver knappast något precision, men man får
ändå hålla ett öga på vad man gör. Är man allt för energisk kan
man råka slipa hål rakt igenom tyget och slita av sömmar.
Och olika tyger tål olika mycket. Ett av tygerna jag använt visade
sig tåla väldigt lite och på ett ställe råkade jag faktiskt slipa
igenom. Det i sig är inte hela världen, jag stoppade hålet stort
och klumpigt med samma typ av ullgarn som jag sydde dom bindande
sömmarna med. Men om man slipar för mycket på stora ytor kan
plagget bli försvagat och man vill ju som sagt inte att det ska
börja falla isär på riktigt mitt under pågående lajv. Så lagom är
bäst.
Kanterna ser ofta bra ut om man slipar ner dom ordentligt. Det är
ju väldigt utsatta ställen på plagget så det är helt naturligt att
det slits mycket.
Exempel på kant före och efter ruggning:
Sen började jag lägga på färg på plagget medan det var torrt. När
man lägger på färgen på torrt tyg så sugs den inte in och sprids i
tyget. Medan färg på vått tyg kan användas för att ta ner tonen på
hela plagget så kan färg på torrt tyg läggas på mycket mer riktat
och man har bra kontroll på resultatet. Till första omgången
använde jag en mörk blandning av svart textilfärg och brun
akrylfärg (kanske inte optimalt, men man tager vad man haver) som
jag la på med hjälp av en skumgummisvamp.
Man kan få olika effekter beroende på om man stryker eller
stöpplar på färgen med svampen och man kan välja att inte blanda
färgerna helt och på så vis få lite liv i "smutsen". Men man måste
fortfarande tänka på att inte ta i för mycket och göra det allt
för uppenbart. Lagom är bäst i det här fallet också.
Precis som med ruggningen är det vettigt att hålla koll på vad man
gör och hela tiden vara uppmärksam på vad som blir snyggt och på
vad som kanske funkar lite sämre. (Se bild 3)
När det torkat blandade jag till en ljusare färg. Den här gången
blandade jag en grå bas av svart och vit textilfärg och blandade
in lite brun och ganska mycket gul akrylfärg. På så vis fick jag
en färg med en väldigt äcklig gulbrun ton. Jag la på den fläckvis
och på några ställen i mer koncentrerade fläckar än jag la den
mörkare färgen. Jag fokuserade lite extra på dom ljusa lapparna,
för där syns det bäst och kommer verkligen till sin rätt och
dessutom ville jag ta ner den ljusa färgen lite så den inte lyste
så mycket. (Bild 4)
En trevlig bonus med den här tekniken är att när färgen torkat
blir tyget en aning stelare där färgen ligger. Precis som riktiga
rejäla smutsfläckar ofta blir.
Orkar man inte vänta medan färglagren torkar kan man påskynda det
med en hårtork.
Jag valde framförallt ställen som man kan förvänta sig ska bli
nedsmutsade och jag passade på att bryta upp stora tråkiga ytor.
Återigen använde jag aldrig ren svart eller vit färg, utan bröt
färgerna och varierade tonen lite hela tiden. Bruna, gråa och
beige nyanser är bra smutsfärger. Rödbrunt och gulbrunt är ej
heller att förakta. Undvik hårda klara färger och är du osäker så
börja med att blanda fram färger som ligger nära tygets
egna.Eftersom tyget består delvis av fibrer som inte tål höga
temperaturer går det inte att fixera färgen med strykjärn på
vanligt vis. Men färgen blir permanent ändå, bara den får torka in
riktigt ordentligt. Den tål vatten redan efter något dygn. Efter
ett par veckor tål den maskintvätt.
Under arbetes gång så fortsatte jag att prova plagget emellanåt
och ställa mig framför spegeln. Jag rörde på mig, vred och vände,
böjde armar, kröp ihop etc. Hela tiden kollade jag så att jag fått
till slitaget på rätt ställen, smutsen på rätt ställen och att
plagget verkligen kommer täcka all osminkad hud och tillåter den
rörlighet jag behöver. Ett sånt här plagg ser inte sämre ut av att
bli ombyggt, tillagt på eller på andra vis redigerat under arbetes
gång. Bekymra dig inte för att vissa delar kanske ser ut att vara
ditsydda i efterhand eller så. Det är bara snyggt och ökar
intrycket av att plagget vuxit fram över tid.
Just i det här fallet undvek jag dock medvetet att sy dit för
mycket lappar och sånt i flera lager, eftersom jag vill hålla
plagget svalt och lättanvänt.
En trevlig grej, som tyvärr är svårt att förmedla på bild, är att
efter hand som patineringen fortskrider så förändras plagget på
andra sätt än rent utseendemässigt. Efter första tvätten är det
mjukare och känns mer levande. Efter hand som färglagren läggs på
så blir plagget lite stelt i ytan på dom ställen färgen blir som
tjockast och dessutom blir ytan lite sträv. Precis som det blir av
riktiga smutsfläckar. Man vet att man lyckats när man själv kommer
på sig med att känna det som att man hanterar ett smutsigt äckligt
plagg och får impulsen att vilja slänga det i tvätten, trots att
man vet att det bara är färg. Och då är jag ändå långt ifrån
känslig med sånt.
Du kan se lite av det här genom att titta på hur ytan och fallet
ändas efter hand som plagget bearbetats på olika sätt, på bilderna
nedan.
Olika stadier av patineringen (från vänster): 1. Direkt efter
att kjorteln blev ihopsydd. 2. efter tvätt, färgning och lätt
ruggning. 3. Efter ruggning med sandpapper och färg pålagd på
det torra plagget. 4. Efter ännu ett lager färg, lite
ljusare den här gången.