Den här guiden visar hur du steg för steg tillverkar egna
lösdelar, från skulptering till tillverkning av gjutform och
slutligen själva gjutningen.
Du kan använda den här metoden oavsett om du ska tillverka en
mask, en näsa, ett par horn eller ärr- och såreffekter. Det är
bara fantasin och din skulpteringsskicklighet som sätter
gränserna.
Beskrivningen riktar sig till folk som gör masker till lajv, men
man kan självklart använda maskerna till maskerader, foto/film
eller bara för att skrämma storasyrran med också. Jag använder
billiga material och enkla metoder. Man kan göra jobbet hemma i
sitt eget kök eller badrum utan särskild skyddsutrustning eller
förkunskaper. Tar man hand om sin mask kan den återanvändas många
gånger. Det är den här metoden jag använder för att göra mina egna
masker och dom funkar bra och brukar få god kritik. Så resultat
blir alltså gott och väl bra nog för lajvbruk.
Med det sagt så finns det i dag massor av andra, modernare och
roliga (och ofta dyra och giftiga) material för masktillverkning
på marknaden. Så även om den här beskrivningen är ett bra ställe
att börja på, så om du känner att du begränsas av
materialen och har pengarna att lägga; leta vidare.
I det här exemplet tillverkar vi en halvmask. Till det behöver du
ett ansikte som bas för att bygga upp leroriginalet. Jag använder
en gammal gipsavgjutning av mig själv. Den har varit med förr, men
såna här saker kan återanvändas otaliga gånger.
Jag brukar göra mina masker i genomfärgad latex. Då riskerar man
inte att tappa några detaljer från maskens yta genom att "måla"
den med färgad latex efter gjutningen. Enda fördelen med att
"måla" masken är att man då kan lägga skuggningar och highlights
direkt på masken. Men jag tycker det brukar bli bättre om man
sminkar på med en täckande färg först som täcker hud och mask och
allt och först därefter lägger highlights med hjälp av ljusare
smink på både mask och hud samtidigt. Det är lättare att få det
att hänga samman på det sättet. Man kan ju ändå inte sminka huden
så den får exakt samma färg och yta som en målad mask, så man
måste ändå sminka över i alla fall delar av masken för att inte få
en tydlig skarv.
Man kan såklart göra en helt ofärgad mask, men eftersom latex
åldras snabbare av ljus och det är ett halvgenomskinligt material,
så bromsas faktiskt åldrandet om man genomfärgar den.
Det finns även en skola som svär vid hudfärgade masker och hävdar
att det är lättare att få en jämn färg på sminket på masken
jämfört med den riktiga huden på det viset. Men det är bara sant
om sminket man har inte täcker ordentligt. Har man ett bra smink
med hög pigmenthalt så kvittar det. Dessutom kommer sminket
garanterat att skavas på utsatta delar, som till exempel ute på
näsan. Det syns mycket mindre om gummit bakom har på ett ungefär
samma färg som sminket.
Läs igenom hela beskrivningen innan du börjar.
Du behöver:
Till originalet:
Till gjutformen:
Till själva masken:
Skyddsutrustning:
Till det här behöver du som sagt ett ansikte att bygga på. Utöver
det behöver du modellera och eventuellt skulpteringsverktyg. Man
kan använda nästan vad som helst som verktyg. En kniv att skära
leran med är bra att ha. Något rundat verktyg, som huven på en
tuschpenna eller skaftet på en pensel, är också bra att ha. Utöver
det kan man använda ståltrådsöglor, strumpstickor i metall eller
plast eller vad för något som helst, egentligen.
Börja bygga upp masken lite i taget. Börja med dom viktigaste
områdena och försök att hela tiden behålla någon slags balans mot
dom naturliga ansiktsformerna, särskilt mot dom delar som inte ska
täckas av masken sedan.
Här gör jag en vättemask, så uppenbart är näsan viktig. Se upp så
att näsan verkligen blir formad som en näsa. Det ska inte bara
vara en lång triangulär klump, utan den behöver en form som ser
mer ut som en riktig näsa, fast överdriven. Tänk på hur du formar
den i nästippen, näsvingarna etc.
På vättar brukar jag bygga upp ögonbrynen rätt mycket. Det bidrar
till att ge ansiktet ett trekantigt intryck och får hakan att se
smalare och spetsigare ut. Precis som med näsan får man tänka sig
för så att man verkligen skulpterar fram ett överdrivet
ögonbrynsparti och inte bara trycker på en jämntjock lerkorv. Det
kan vara en bra idé att hålla ögonbrynen in mot näsan ganska låga,
då ger masken ett mindre neutralt och mycket mer ilsket eller
irriterat intryck. Det tillsammans med ett stort flin med
löständer i käften och man kan se riktigt stygg ut.
Sen brukar jag lägga på lite på kindbenen också. Det funkar också
som motvikt till ansiktets nedre halva. Här kan man också styra
maskens ansiktsuttryck genom att forma ögonhålen. Dessutom ger
påbyggda kindben och ögonbryn ett intryck av att ögonen sitter
djupare i sina hålor och så skuggas skarvarna runt ögonen en del
och gör dom diskretare.
Se till att lämna gipset bart i ögonhålen och näsborrarna. Har du
något hår över huvud taget på skallen, så kan det vara bra att
hålla koll på hårfästet också. Gör du maskens panna för hög kan du
få problem när du ska limma fast den.
Medan du skulpterar är det bra om du hela tiden kollar det du
gjort ur olika vinklar. Har du en kavalett är det toppen att ha
gipsansiktet på så att du lätt kan vrida det medan du jobbar. Men
annars är det inte tyngre än att man kan vrida runt det på bordet
rättså enkelt.
Täck över arbetet med en bit plastfolie om du tar en paus. Då
slipper du att det fastnar damm i leran.
Fokusera på att få fram själva formen på masken och bry dig inte
om ytan än så länge. Se till att du har lagom mycket lera på rätt
ställen, helt enkelt.
Fortsätt att överdriva det som tål det och börja sen att släta ut
leran så du får bort ojämnheter. Se till att leran ligger väldigt
tunn längs maskens ytterkanter. När du är nöjd med formen kan du
börja göra mindre detaljer som rynkor och veck. Man kan också
lägga till defekter för att ge masken ett mer individuellt
intryck. Kanske en vårta eller ett ärr. Vill man ha en grov, sträv
yta kan man stöppla eller borsta med en hård pensel (jag använder
en uttjänt moddlare) i leran. Porer kan man göra med huvudet på en
knappnål (den typen med huvud i metall), med en tunn strumpsticka
eller försiktigt med spetsen på en tandpetare. Om man använder en
pensel eller borste på leran kan det bildas små noppor av leran
man borstar upp från ytan, men om man talkar ytan först så bildas
färre noppor och dom det blir går lätt att borsta bort.
Använd en mjuk pensel för att borsta ut talket jämnt över ytan.
Generellt kan man säga att ju fler olika verktyg man använder till
ytan desto mer realistiskt blir det. Samtidigt kommer gipset inte
att fånga hur små detaljer som helst och efter några gjutningar
försvinner dom helt. Dessutom är dom flesta svartblodsmasker
svarta och det gör att smådetaljer i ytan syns ännu mindre och
sminket döljer ännu fler detaljer. Så överdriv inte med hur lång
tid du låter det här steget ta.
Tänk också på att masken bara täcker halva ansiktet. Blir det stor
skillnad mellan maskens yta och ytan på din hud kommer skarvarna
att synas tydligare.
Masken på fotona tog ungefär en och en halv timme att skulptera
fram formen på och sen ytterligare en timme för finliret och ytan.
Vill man göra någon mer speciell yta på sin mask, som fjäll, eller
en läderliknande yta, kan man använda "stämplar" av latex. Du kan
lätt tillverka stämplar själv genom att lägga ett par lager latex
på ytan du vill kopiera, när latexen torkat drar du loss den och
sen kan du använda latexbiten som stämpel och pressa in mönstret i
leran.
Ta god tid på dig. Slarvar du nu och lämnar ett misstag kommer
det misstaget att överföras till gjutformen och sedan kopieras för
varje mask du gjuter. Det är det inte värt, så håll på tills du
verkligen är nöjd.
Om du vill kan du avsluta med ett sista lager talk över hela
ytan. Det hjälper till att dölja mindre defekter, som kvarglömda
fingeravtryck och liknande. Dessutom funkar det som släppmedel när
du ska avforma efter att gipset bränt.
Här följer skulpteringsprocessen i foton. Bildkvalitén är som den
är. Halvkass kamera och helkass fotograf (jag) tillsammans med vit
lera på vitt gips och med vitt talk är ingen perfekt kombination.
Dessutom tog jag ju bilderna själv medan jag jobbade, med lerkladd
och talk överallt... Ja ni begriper själva.
Klickar du på bilderna får du upp dom i större storlek i ett nytt
fönster. Jag rekommenderar det särskilt för bilderna 10-12 där det
är smådetaljer tillagda.
När du är helt nöjd med ditt original så är det dags att
förbereda det för avgjutning. Det du behöver för det här steget är
mer modellera samt modellgips.
Du ska gjuta formen i modellgips, men om du bara börjar klafsa på
gips på leran kommer mycket att rinna av. Därför måste du göra en
gjutskål. Det gör du genom att bygga upp väggar av modellera. Hur
höga väggar du vill göra är något av en smaksak.
Bygg skålen så att den börjar först någon centimeter utanför
maskens kant. Var väldigt noga så att gjutskålen verkligen blir
tät överallt, det krävs bara ett litet litet hål för att gipset
ska rinna ut. Gör den inte heller för tunn, för då kan den
kollapsa av gipsets vikt. Till en mask med kortare näsa och inte
så mycket utstickande grejer kan man göra kanterna höga nog för
att det ska nå över leroriginalets högsta punkt, men för en mask
med vättenäsa funkar det dåligt. Istället använder man gips som är
blandat i en tjock konsistens och föser upp det mot näsan manuellt
medan det bränner.
Låt modelleran vila en liten stund när gjutskålen är klar. Dom
flesta modelleror blir mjuka av värmen från händerna medan man
jobbar med dom och gipset väger en del, så för lerväggarnas
stabilitets skull är det bra om dom hinner svalna.
Under tiden kan du göra i ordning för själva gjutningen. Leta upp
en skål att blanda gipset i och något att röra med. Täck bordet
eller golvet (eller både ock, ifall gjutskålen skulle gå sönder
kommer mycket gips rinna ut fort) med plast. Sönderklippta
plastkassar eller sopsäckar funkar finfint. Sätt på dig oömma
kläder eller ett rejält förkläde. Gips går visserligen oftast bort
i tvätten, men det är onödigt att kladda ner sig för det.
Det är svårt att veta säkert hur mycket gips som kommer att gå
åt, man får ögonmåtta så gott det går. Blanda gipset rätt tjockt,
då är det mindre benäget att rinna över och det är lättare att
täcka delar som är högre än skålen, som eventuella uppstickande
vättenäsor och liknande.
Rör lugnt och stilla i gipset medan du blandar det, så minskar
risken för bubblor. Du kan också skaka skålen försiktigt från sida
till sida en stund efter du rört klart. Då vibrerar små bubblor
loss och stiger upp till ytan och går sönder. Ta inte för lång tid
på dig bara, gipset börjar bränna rätt fort.
Häll ner gipset i gjutskålen. Försök att sprida ut det så du får
gips överallt på leroriginalet. Var försiktig så du inte kommer åt
själva originalet och gör märken i det. Jag tycker det är enklast
att använda fingrarna till det här, men man kan använda en mjuk
pensel också.
När gjutskålen är full skakar du lätt på hela gipsansiktet med
gjutskål och allt, på samma sätt som du gjorde med skålen. Då
lossnar eventuella bubblor och stiger upp till ytan. Enda
nackdelen med det här att att man tenderar att släta ut
gipspartier man vill ska vara upphöjda (som när man vill vara
säker på tillräcklig tjocklek vid nästippen, till exempel.
Motverka det genom att kleta tillbaks gipset dit du vill ha det
med fingrarna.
Jobba lugnt och metodiskt och var försiktig så att du inte skadar
några av originalets detaljer.
Man kan armera formen med ett lager gipsbindor ytterst om man
vill. Det är särskilt bra att göra om man har områden man är rädd
har blivit lite för tunna. Klipp till dom i förväg och blöt och
lägg på dom när modellgipset börjat tjockna ordentligt, men ännu
inte bränt klart.
När du känner dig någorlunda säker på att alla bubblor är borta
lämnar du gjutningen i fred ett tag. Hur fort gipset bränner
varierar med gipssort och med hur du blandat det, men du märker
när det blivit hårt. Du kan lugnt känna på ytan, det gör inget om
den blir ojämn, det här är ju gjutformens utsida.
När gipset är halvhårt är det en bra idé att rista in en märkning
på gjutformens utsida där du skriver vad formen är till för något.
Det känns kanske överflödigt om du gör din första och hittills
enda form, men tro mig, innan du vet ordet av kan du ha en hel
trave och det är inte alltid lätt att se vilken som är vilken.
Särskilt inte om man har gjort flera snarlika modeller.
När gipset bränt klart och är hårt så är det dags att avforma.
Börja med att lossa gjutskålens sidor. Om det inte blir för mycket
gipsskräp i leran kan den normalt återanvändas nästa gång, så
förvara den i en glasslåda eller liknande så länge.
När gipsformen är frigjord från gjutskålen är det dags att lossa
den från leroriginalet och gipsansiktet. Börja dra, bända med
fingrarna, blänga på och svära åt gipsformen tills den lossnar.
Ibland kan den sitta rätt hårt, men slit inte okontrollerat utan
låt det ta sin tid. Var lugn, men bestämd, så släpper det förr
eller senare. Det handlar oftast mer om att kapillärkraften håller
gjutformen kvar än att något har fastnat på riktigt. Så när det
väl börjar släppa så släpper det oftast ganska lätt sen.
Jag kan utan att ljuga säga att i stort sett varenda form jag
tillverkat först verkat sitta fast som berget, men inte en enda
gång har jag inte fått loss den till slut. Så även om det känns
hopplöst, bara fortsätt.
Ibland sitter all lera snällt kvar på gipsansiktet, men oftast
fastnar delar i gipsformen. Dom kan vara lite svåra att få ut,
särskilt i långa smala utrymmen, men blir det lite kvar är det
inte hela världen. Lerresterna torkar ut och lossnar vid första
gjutningen sen. Pilla ut så mycket du kan, bara och var rädd om
ytan inuti din gjutform så du inte repar den.
Räkna med att den absolut första gjutningen i ny form inte kommer
bli helt perfekt, på grund av det här. Ibland blir det bra ändå
och det är ju toppen, men räkna inte med det.
Låt gipsformen torka helt om du har ro till det. Det går att
börja gjuta latexdelar direkt medan den fortfarande är fuktig, men
dels kommer latexen torka långsammare och dels kan formen vara
lite porösare innan den torkat och slits på så sätt snabbare.
Gjutning av gipsformen: 13. Så här ser det ut när gjutskålen är
uppbyggd. 14. Medan gipset tjocknar föser jag upp det från sidorna
mot vättenäsan, för att undvika att gjutformen blir för tunn där.
15. Nu är gipset på plats och har tjocknat. Man lämnar det i fred
så här tills det bränt klart helt.
Avformning: 16. Gipset har brännt klart och svalnat. Det är hårt
att ta på. 17. Jag har tagit bort gjutskålen. 18. Efter en stunds
bändande har gipsformen sakta börjat släppa från
gipsansiktet. När man väl kommit såhär långt går resten oftast
ganska lätt.
19. Gipsformen är lossad från gipsansiktet. Som du ser följde
näsan med gjutformen. 20. Det mesta av leran är bortpillad. Bara
lite ute i nästippen återstår. 21. Gipsformen är fri från lera och
redo att användas.
För att gjuta en mask i din form behöver du latex, något att
färga in latexen med, tunna vinylhandskar och en
återförslutningsbar burk (urdiskade creme fraiche-burkar och
gräddfilsburkar är toppen) att blanda latexen i och slutligen
något att blanda med, typ en glasspinne eller nåt.
Innan du börjar:
Ta på dig vinylhandskar. Latex är allergiframkallande, så du vill
inte ha det direkt på huden i onödan. God ventilering är också en
bra idé. Flytande latex innehåller ammoniak. Det är inga höga
koncentrationer du får i dig medan du jobbar med latexen, så det
är inte speciellt farligt. Men det luktar fortfarande illa. Precis
när man öppnar en ny flaska latex kan ångorna vara rätt elaka så,
vad du gör, håll inte flaskan precis under näsan när du öppnar
den. Och som sagt, god ventilation är inte fel.
Ta på dig ett förkläde i plast eller gummi. Får du flytande latex
på tyg kan det dels gå in i fibrerna och ge en permanent fläck och
dels kan ammoniaken bleka tyger och påverka textilfibrerna. Latex
går inte bort i tvätten, utan får du latex på kläderna så sitter
det där sen.
Täck även bordet och golvet med skyddsplast.
Till att färga latexen kan du använda nästan vilken vattenburen
färg som helst. Jag använder slöjddetaljers "hobbyfärg". Vanlig
akrylfärg funkar också finfint. Man kan blanda med rent
pigmentpulver också, men det brukar vara svårt att få det jämnt.
Du behöver inte mycket färg. Latexen är ju vit från början, men
klarnar när den torkar. Blandar du svart latex kommer den alltså
vara grå medan den är flytande och mörkna när den torkar.
Vill du blanda två färger, till exempel brunt och svart för att få
mörkbrun latex, så blanda färgerna först så du får rätt nyans. Det
är nästan omöjligt att gissa vilken färg det får när det har
torkat om man blandar i den ena färgen i latexen först och sen
försöker blanda i lagom mycket av den andra färgen efteråt.
Häll upp latex i din burk och dutta i lite färg. Blanda lugnt och
noga med glasspinnen. Det kan ta en stund för färgen att blanda ut
sig helt i latexen. Rör inte för häftigt, då kan det bli bubblor.
Nu när skyddskläderna är på och latexen är blandad är det dags
att sätta igång med själva gjutningen.
Häll en slatt latex i gjutformen. Luta formen och skvalpa runt med
latexen så den rinner ut överallt. Tack vare att du har handskar
kan du använda fingrarna att smeta ut det med. Du kommer att märka
att latexen inte lägger sig särskilt tjockt utan det mesta rinner
ner i dom djupaste delarna av formen.
När du fått latex överallt så häll tillbaka överflödet i din burk
och sätt på locket. Om burken har genomskinligt lock kan det vara
smart att ställa den mörkt tills det är dags för nästa lager.
Latex reagerar på ljus.
Låt första lagret torka helt, hur långt tid det tar beror på hur
torrt gipset är, luftfuktighet, temperatur, hur tjockt latexlagret
är och så vidare. Men du ser tydligt att latexen mörknar när den
torkar. (Undantaget är när man gjuter helt vitfärgad latex, då får
man gå på känn.)
När första lagret är helt torrt upprepar du proceduren. Häll i
lite latex, smeta ut ett tunt lager, häll av ev. överflöd och så
vidare.
Var rädd om maskens kanter så att dom inte blir tjocka eller
klumpiga. Det kan vara en bra idé att bara låta ett par få lager
gå hela vägen ut i kanten och stanna någon centimeter in med dom
andra. Det är för att masken ska vara lättare att limma snyggt mot
huden sen utan att skarven blir allt för uppenbar. Det kan också
vara en bra idé att lägga lite extra latex på delar du vill ska
vara extra stela, som näsryggen, till exempel. Särskilt viktigt är
det på väldigt långa och spetsiga näsor, som man ju inte vill ska
vingla när man vrider på huvudet snabbt.
Fortsätt såhär tills du tror att du byggt upp tillräcklig
tjocklek. Det finns egentligen inget idiotsäkert sätt att veta när
masken är lagom tjock. Det är något man lär sig att gissa sig till
efter hand. Men det är inte hela världen om man misslyckas, för
man har ju kvar gjutformen och kan göra ett nytt försök utan
större möda.
Om masken blir för tunn kan den ha svårt att hålla formen, är den
för tjock blir den stel och rör sig inte lika snyggt med resten av
ansiktet.
Inom rimliga gränser är det dessutom lite av en smaksak.
Man kan använda en hårtork för att förkorta torktiden mellan
lagren. Det funkar bäst om man lägger väldigt tunna lager som
snabbt torkar helt med hårtorkens hjälp. Får du tjockare partier
som inte hårtorken får bukt med snabbt, så ta det lugnt med
varmluften. Mer värme kommer inte göra någon jätteskillnad för
tjockare partier, utan dom får man vänta ut.
Överdriv inte, kom ihåg att värme påskyndar latexens åldrande.
Håll inte hårtorken för nära, för stilla och använd inte hög
effekt. Har du möjlighet att ställa in låg temperatur på din
hårtork, så gör det.
När du tror dig vara klar med masken och det sista lagret har
torkat helt är det dags att avforma.
Talka hela maskens insida och dina händer innan du börjar lossa
masken. Försök att hela tiden få in talk under kanten allt
eftersom du lossar den från gipsformen. Om man inte är noga med
talket kan latexen fastna mot sig själv.
När hela masken är fri kan du lätt talka in resten av utsidan
ordentligt.
Håll masken framför ditt ansikte och se dig i spegeln. Ofta
behöver till exempel ögonhålen trimmas. Det gör man med en vass
sax. Undvik att klippa skarpa vinklar och jack, utan klipp hellre
rundade former. Annars kan latexen börja spricka vid jacken om man
töjer masken. Vid normal användning är det ingen jätterisk, men
det kan krävas lite våld i samband med avsminkning, så det är
bättre att vara på den säkra sidan.
Latex reagerar som sagt på ljus, det får latexen att åldras
snabbare. Latex kan även torka ut. Fett och vissa lösningsmedel
kan också påskynda nedbrytningen.
Förvara därför alltid dina lösdelar i en lufttät behållare
någonstans mörkt. En kylskåpslåda i garderoben är till exempel en
utmärkt förvaringsplats.
När du använt masken så var noga med att få bort alla limrester
och allt smink. När limmet är borta så tvätta masken noga i
ljummet vatten med en mild handtvål eller handdiskmedel och talka
omedelbart in masken efteråt.
Tar du hand om din mask kan den hålla i flera år.
Gips åldras i princip inte av sig självt, så du kan utan vidare
lägga din gjutform på en hylla, glömma bort den i tio år, plocka
fram den igen och fortsätta gjuta. Men däremot så slits gipset med
användningen.
Det är omöjligt att ge någon exakt siffra på antal gjutningar en
form kommer att klara av, eftersom olika gipssorter ger olika
resultat. Men även med ett billigt modellgips kan man rättså lugnt
räkna med i alla fall något tiotal masker.
Med ett hårdare gips kan du få ut fler bra gjutningar.
Det som kommer att hända i takt med att formen blir sliten är att
smådetaljer som rynkor, veck och porer blir mindre och mindre
tydliga. Dessutom kommer själva ytan att bli lite grov och det kan
göra att maskerna har svårt att lossna ur formen.
Lite kan man motverka det här genom att lägga ett lager
polyvinylakohol på gjutformens insida. Det används normalt som
släppmedel och för att försegla porerna i till exempel gips. Nu
vill man ju inte försegla porerna helt, eftersom avdunstning
igenom materialet är en av dom sakerna som gör gipset lämpligt
till att gjuta latex i. Men ett enda lager kommer inte att täppa
till helt, utan bara ge en liten extra yta emellan latexen och
gipset, tunnare än vad det går att se för blotta ögat.
Ett lager polyvinylakohol kan förlänga livet på gjutformen så att
du får ut ett par masker till, innan det är slut för gott.
Om du har en gjutform du inte har använt på länge så kan det
hända att gipset är väldigt torrt. Gips är ju bra på att suga upp
fukt och det gör det även från latexen. Så om man använder en
extremt torr gjutform så kan latexen torka för fort när man lägger
första lagret och det kan göra det svårt att få det jämnt.
Dessutom tenderar latexen att sätta sig hårdare i gipset, så att
det är svårare att få ur masken och det sliter mer på formen.
Ett par duschar med en vanlig blomspruta kan alltså vara en bra
idé innan man tar en gammal form i bruk igen.
Dom flesta av dom här materialen är enkla att få tag på och
kostar som sagt inte speciellt mycket. Ett vanligt hobbyvaruhus
som till exempel Slöjddetaljer
har faktiskt allt du behöver.
Vill du handla lite mer specialmaterial i Sverige så finns till
exempel Kinn
som är bra och enkla att beställa ifrån (och dom har bra koll på
sina egna material, ta en titt på deras "användarbeskrivningar").
Men självklart finns det andra ställen där ute i världen också. Så
sök runt lite om du är ute efter något speciellt.
Och underskatta inte lokala hobbybutiker, färgaffärer eller till
och med leksaksaffärer. Även om det ibland blir en aning dyrare
och man får räkna med att handla på flera olika ställen för att
hitta allt man behöver, så vet man vad man får. Och man får det
det direkt i handen utan fraktkostnad, faktureringsavgifter eller
risker med betalning, posten, eller felleveranser.
När man beställer material via postorder är det också bra att
tänka på att vissa saker är frostkänsliga och svenska posten
garanterar inte frostfritt. Av det som använts i den här
beskrivningen så är det framförallt latexen och färgen som berörs
av det. Ansvaret att veta vad som kan skickas ligger hos dig som
konsument. Dom flesta postorderfirmor har en liten finstilt text
någonstans där dom avsäger sig allt ansvar för sånt. Så gör din
läxa och läs på om dina material och kolla var nattempen förväntas
ligga när du gör din beställning.
Inga av materialen som använts här är speciellt giftiga eller
något sånt. Inte heller kräver dom en exakt arbetstemperatur,
luftfuktighet, dragfritt, våg eller exakta mått för att fungera.
Det är alltså väldigt nybörjarvänliga material rakt igenom.
Men man ska alltid ha respekt för materialen man jobbar med.
Undvik att andas in för mycket gipsdamm och ammoniakångor. Skydda
dina händer medan du jobbar och tvätta dig noga när du är klar.
Gips är uttorkande, så en omgång med en bra fuktbevarade lotion
efteråt är ingen dum idé. Latex är allergiframkallande vid kontakt
och det är många gånger högre risk att utveckla allergi om det är
flytande latex du har kontakt med. Särskilt om det är upprepade
gånger. Så handskar är bra.
Tunna vinylhandskar är det bästa alternativet. Försök få tag på en
storlek som sitter bra. Är dom för trånga blir dom obekväma fort
och kan hindra dina rörelser och är dom för stora kan dom vara i
vägen och ge dig sämre fingertoppskänsla.
Använd inte latexhandskar när du jobbar med latex.
Och kom ihåg att ta på dig handskar igen varje gång du ska lägga
ett nytt lager latex och att skydda kläderna!
Det är så lätt så du anar inte att tänka att det kvittar,
för det är ju ett snabbt litet jobb och man kan ju hålla koll så
man inte droppar etc. Ta ett gott råd och låt en liten
varningsflagga flyga upp samma ögonblick som du hör dig själv
börja komma med ursäkter och bortförklaringar till varför du inte
behöver förklädet och handskarna just den här gången.
Jag tror inte jag känner någon som pysslar med latex, som
inte har förstört minst ett par jeans, ett par strumpor eller en
tröja på just dom där snabba lagren latex. Och jag själv är inget
undantag. Jag fick en gång en orchgrön (ja, då, nån gång i
forntiden, när lajvorcherna fortfarande var gröna och hade betar)
fläck på mina tuggummirosa favoritstrumpbyxor. :(
Och en eller annan svart fläck på svarta jeans har jag också fått.
Med lite diskretare resultat, men fortfarande en permanent fläck.
Och jag vet inte hur det är med er, men jag är i alla fall inte
rik nog för att tycka att värt att riskera ett par bra jeans för
att spara någon minuts extra förberedelser.