Intrigsnack inför DöH2017

Här pratar vi om allt som rör kommande lajv eller om att planera inför lajv rent allmänt.
Här kan man tipsa om bra lajv, samordna transporter, snacka gruppdynamik eller vad man nu behöver för att få ihop en bra lajvupplevelse.
Forum rules
När du gör en tråd som rör planeringen inför ett specifikt evenemang, börja alltid trådens ämne med evenemangets namn, eller en förkortning därav, för att underlätta för folk att hitta relevanta trådar. Om du använder en förkortning måste evenemangets hela namn finnas med i startposten tillsammans med en länk till information om evenemanget.
hanna.serpan
Posts: 9
Joined: Mon May 15, 2017 5:03 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by hanna.serpan » Mon May 15, 2017 6:27 pm

Så tredje gången gillt, har lyckats deleta mina tidigare inlägg, men nu kanske? Huvudvärk..

Vill börja med att be om ursäkt för att texten jag skrev inte passade för er och att jag inte fått med er alla och lyckats stava fel på namn. Jag ber om ursäkt och kan bara skylla på att jag har haft alltför begränsad tid för att skriva och ha kontakt med alla. Så jag skrev på vad jag trodde jag hade förstått och uppenbarligen var det inte mycket.

Jag ville inte skriva som att jag vet mer än er eller så, utan er förmedla en känsla. NI kan ta vad ni vill ha eller strunta i det vilket ni vill. Jag tänkte det mer som att dessa olika tankar virvlade runt i huvudet på en av er där under norrskenet, kanske en ovanligt sur kväll. Men strunt i det. Det viktiga är att ingen annan fått info om ev.offer i kyrkan. Jag tycker det vore episkt om ni gjorde det eftersom prinsessan inte tillåter någon okristen i kyrkan. I byrådet finns även folk som definitivt inte tror att svartblod kan vara kristna utan att de är hin håles avkomma.

Runt byn bor det lite folk som ni kan känna till. Klan korp bor som vanligt på kullen och där är ju alla välkomna. Det ligger ett skumt värdshus utmed vägen där den som dricker för mycket riskerar att vakna på morgonen utan minne av kvällen, blöt i håret och nykristnad. Konstiga typer som talar ett konstigt språk bor i skogen, och det finns trädandar och nymfer. Prinsessan verkar ha dragit till sig många följen av kristna, men de verkar inte ha så rent mjöl i påsen. Det går även rykten om en smugglarkung.
så . Vad vill ni fråga om. Vi ska säkert kunna hitta en bra plats för er i spelet.

hanna.serpan
Posts: 9
Joined: Mon May 15, 2017 5:03 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by hanna.serpan » Mon May 15, 2017 6:48 pm

Kan bara säga med om er ide med offer i kyrkan är helt underbar. Vi hade redan innan tänkt att prinsessan försöker kristna byn och hon har infört att bara kristna får vara där i templet.. Om då någon går in och offrar, ja det är episkt. Eftersom vi inte haft så mycket tid på att skriva så är det sådana händelser vi önskar mycket av. De kristna upptäcker att någon offrat på deras heliga plats, de asa troende förlorar frejas värdefulla smycke. Så har ni fler såna idéer, go for it.

hanna.serpan
Posts: 9
Joined: Mon May 15, 2017 5:03 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by hanna.serpan » Mon May 15, 2017 6:49 pm

om då någon skulle veta i förväg om offer, ja då hade ju offrandet mist sin överraskningseffekt, och den vill vi ju åt. :D

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Intrigsnack inför DöH2017

Post by Lillith » Mon May 15, 2017 10:53 pm

Den ursprungliga gruppintrigen vi fick lyder som följer:
Till Zaaugatuga
Skogens andar hade talat genom vinden och löven, genom regnet och genom grenarna i solen.
Norrskenet var en signal att samlas, att stiga upp emot den kristna framfarten och bryta den förtryckande ockupationen av Gladsheim.
Långt uppe i himlavalvet hade Fåglarnas andar synts till och ropat ut sin kallelse till skogens barn:
”Det är tid att störa och låta kaoset råda, med rävarnas list och vargarnas mod. Låt skogen vakna!.”

I lågornas sken kunde man se varelser av alla de slag dansa till rytmen av trummor.
Andarna svävade runt, de dansande och magin flödade som hjärtslag i takt med dem.
En dans av detta slag hade inte dansats i mannaminne,
Men med andarna upprörda och skogens reliker försvunna så krävdes mycket kraft och samarbete för att väcka skogens hjärta.
Med ett sista slag tystnade de osynliga trummorna och genom eldens sken kunde man skönja ett par stora horn och lysande ögon och en dov röst talade rakt in i de samlades hjärtan och sinne.
”Mina barn!, Långt har jag färdats på drömmarnas väg, men än är jag svag, Den kristna Gudens kraft ligger hårt över skogen och dess makt måste brytas. Finn de försvunna relikerna och fyll dem med kraft.
Finn den försvunna platsen där årstiderna dog i kärlekens namn, och sprid skogens makt.”
Med ett dån och en ljusblixt försvann varelsen ur elden och förtrollningen var bruten.
Varelsernas blickar möttes över gläntan och de vandrade bort talandes lågmält med varandra. I gläntan föll regnet sakta och spolade bort nattens spår.
Norrskenets tid är här, låt kaoset råda.

Sviken. Bortföst. Utesluten. Övergiven. Klodh muttrade för sig själv. I den mörka natten där norrskenet flammade skarpt och livligt över hennes huvud gick hon fram längst välkända stigar. Lurad. Utslängd. Hon lät tankarna vandra. Efter allt hon gjort för byn, så var detta tacken? Det är klart, hon var ju inte själv så sugen på att stanna kvar i byn och vara en del av byrådet efter att prinsessan kuppade sig in, och när även hennes vän bygardskaptenen lämnade trakten med Skallagrim kände hon sig inte särskilt välkommen längre. Även om hon faktiskt trodde på “lilla ande Jesus”. Men det verkade inte gillas längre. Och alla verkade ha glömt att Klodh faktiskt betalade guld för att templet åter skulle byggas upp.

Kautar var borta även hon, försvunnen med lågorna när templet brann. Och en av Kautars starkaste allierade, handelskvinnan och gydjan Frejda av ätten Draupnir, återkom inte under vintern, så där förlorade de den uppbackningen. Tur att Shmurts och Ughlak kom tillbaka. De hade tagit en runda upp till platsen där Kautar förenade sig med andarna i rök. De hade lämnat sina offer där, till minne av henne. Tänk om hon var arg för att de inte kunnat rädda henne ur lågorna...

Norrskenet blev starkare. Så starkt att Klodh kunde se något som glimmade på marken. Sin vana trogen böjde hon sig ner och lät det glimrande glida ner i fickan. En strimma hopp tändes i hennes inre när hon såg att det glimrade på många håll i skogen. Hon tittade närmare och hennes ansikte sken upp. Guld! Kanske Kautar ännu var där för att vägleda dem? I templet finns ju mycket silver. Mer än vad som borde behövas till de kristnas ritualer faktiskt. Och vad gör det att ta tillbaka det som man själv har betalt? Kanske om Klodh hämtade lite av silvret i templet så kunde det betala tillbaka guldet hon lånade ut när kyrkan byggdes? Kanske silvret kunde användas för att komma i kontakt med andevärlden igen, efter att ha förlorat kontakten då schamanen dog. Ja, det kanske var en bra idé. Plötsligt kändes hennes steg lätta igen. Norrskenet svepte över himlavalvet när Klodh rusade tillbaka till sina fränder för att berätta om sina upptäckter. Snart skulle allt ställas till ordning.

Kanske fanns det folk i skogarna som inte heller var så förtjusta i norrmännen. Hon hade också hört att Klan Korp hade synts igen i trakten. De hade alltid varit hennes vänner.

Norrskenen dansade sin dans på himlavalvet. Förändringens tid var här.


Off info till Zaaugatuga:
Samla inte guld innan barnen har hittat det. Låt barnen ha förtur på att hitta guld i intrigens början. När små barn snor ert guld får ni gärna låta dem komma undan med det. Jaga lite för spänningens skull, men inte så de blir vettskrämda. Eller skrik lite på dem. Större barn kan ni fånga in och ta tillbaka ert guld, men släppa när de ger er guldet. Yngre tonåringar, ja då kan ni börja spela ut lite mer och är det vuxna som tar guld gör ni som ni vill.

Intrigföremål att stjäla är märkta med röd metalltråd.

Lämna gärna synliga spår på att ni har offrat till minne av Kautar i templet.


Rykten ni har hört:
• Svearnas prinsessa, svartblodet Kartuz, har synts i skogarna. Hon letar efter rykten om sin klan och andra svartblod i området, och försöker kanske samla stöd för att gå mot norska prinsessan?

• Andra svartblod sägs ha synts till i trakten...

• Lindorm har synts till i närheten av Gladsheim. Den kan ge dig tur eller evig olycka. Bara den inte förökar sig…


• Om man är intresserade av att få tag i ett magiskt vapen, kanske smeden är den man ska fråga.

• På värdshuset Svärdet ska man akta sig. Deras dryck kan verka billig, men folk kan vakna nästa dag, döpta till den kristna tron vare sig de vill eller inte!

• Om någon drabbas av kvacksalvare ska de nog försöka få hjälp av fler än endast en helare.

Mailkontakt hittills är som följer (äldsta mailet längst ner):
En öppen dialog med alla låter ju bra. Egentligen är vi rätt öppna med det mesta intrigerna. Det som hänt och det vi ärvt från tidigare arr var att prinsessan har tagit över byn och försöker få den mer kristen. Flera grupper som tycker illa om väsen har kommit in och slagit sig ner i byn. Och de sitter i rådet... Asatroende känner att prinsessans makt är för stor även om handeln blomstrar...
Skummisar samlas i värdshuset svärdet som ligger utmed vägen från byn. Men där händer även att folk vaknar nästa dag blöta och nykristna efter att ha tittat djupt i glaset.
Handeln falerade i och med att Skallagrim försvann och nu leder gyllenapel den delen (off orkade arr inte fixa den biten i år). Det ryktas om en smuggelkung och om farliga typer som rör sig i byn...

Men jag kan komma in i ett forum så får ni ställa frågor och bolla ideer på vad ni vill spela på. Det är som sagt upp till er vad och vem ni vill knyta band med in. Och hur ni vill spela.

Hanna


Den 15 maj 2017 17:12 skrev Lillith M <Dolly_dark@hotmail.com>:

Ptja, vad sägs om att börja med vad som faktiskt hänt sedan sist? Jag menar utöver det som står på hemsidan.
Hur förhåller sig till exempel det nya rådet till oss? Vad har hänt sedan Kråkan och Moroten slog igen, var dricker skummisarna nuförtiden? Hur gick det med de där värdetransportstölderna, de skulle ju följas upp med att transporterna skulle få väpnad eskort, är det något som hänt? Jag menar, det finns massor av lösa trådar.


Antingen kan man hålla intrigen som en öppen gruppintrig där man helt enkelt tar med vad vi vet och har sett sen sist och låter alla göra som de vill med det, eller så skriver man individuella delar till alla rollerna. Du får jättegärna fråga om detaljer kring rollerna ifall det som kommit in med anmälningarna inte räcker. Vill du ha en öppen dialog med hela gruppen är du jättevälkommen att använda vårt forum: index.php

Vi harDolly_dark@hotmail.com inte fått upp våra rollbeskrivningar där än, men det är där vi sköter mycket av vår planering.


Sådär på rak arm har vi till exempel Sulmurz, som faktiskt varit trollförare och hamnade i trakten kring Gladsheim för första gången när han spårade ett bortsprunget stridstroll. Trollet lär vara borta sedan länge, men han blev kvar. Han är också den som rör sig mest ute i skogen av oss och han går ofta på långa promenader ensam och har bra koll på vilka läger som finns i skogen och var stigarna går, så han bör ha hyfsad koll på vilka andra grupper som finns i området.


Vad gäller Uglahk så är han relativt nytillkommen till gruppen, han anslöt sig lagom till förra lajvet och är fortfarande en roll under utveckling. Hans roll kommer från en klan där unga krigare ibland ger sig ut på en resa i samband med att de börjar bli vuxna på riktigt. I alla fall i teorin är det för att skaffa sig lite erfarenhet och bli bättre krigare. Han har i någon mån saknat bra förebilder i sin egen klan, då det riktigt bra krigarna inte alltid kommer tillbaka efter de där resorna och det alltså är ont om vuxna krigare i klanen. Så, traditionen trogen har han också liksom blivit kvar ute på resa. Men, skämt åsido, så är han i och med det ganska benägen att se upp till stora krigare. Alla som han uppfattar som stora och tuffa, egentligen.


Sen finns det ju saker som har med oss att göra som kanske andra på lajvet bryr sig om.
Ush-Ol, en stor orch som var med oss förra året, hjälpe till att organisera försvaret av byn mot norrmännen. Det har säkert inte alla glömt.
Att Kautar hörde ihop med oss är det säkert folk som vet, i alla fall de som är intresserade av att reda ut vad som hände kring den där kyrkbränningen.
Vi har genom åren spenderat ganska stora mängder pengar i byn, på olika håll. Det vet säkert folk som har med handel att göra. Vi har även haft en del att göra med en nisse som värderade föremål, som har sett oss med en del inte helt värdelösa grejer. Det kanske går att använda i samband med barnintrigen.


Som sagt, fråga gärna om du behöver veta något speciellt. Det är helt omöjligt att sitta och skriva ut allt som ev. kan tänkas vara något att använda.


Ha det fint.
/Liz




Från: Hanna Serpan <skogsby07@Hotmail.com>
Skickat: den 15 maj 2017 16:31
Till: Dolly_dark@hotmail.com; intrigerdomen@hotmail.com
Ämne: Re: SV: Intriger och praktisk information DöH 2017

Hej!

Jag är uppriktigt ledsen att min text inte passade er så bra. Min text kom ur en bild av en person som går i skogen och tankarna snurrar. Allt är förändrat och vad ska hända...Alla möjliga och omöjliga tankar, även ologiska. Jag tänkte inte att så här är det logiskt. Eller så här ÄR det. Jag ville mer skapa en känsla än en exakt och korrekt beskrivning av allt. Jag har full förståelse för om allt inte passar er grupp och att det är saker jag inte har förstått om er grupp. Jag hoppas verkligen vi kan reda ut det på något bra sätt. Om ni vill skriva dit ändra osv är det ju helt ok. Inget är omöjligt och vill ni spela på helt andra saker så är det helt okej.

Det är faktiskt inte så att någon fått info om offer i kyrkan. Det är något som skrevs till bara er efter att vi hade haft kontakt och det lät kul och jag tror är det kan bli mycket kul spel om ni lyckas med att offra där särskilt som kyrkan nu inte är för alla. I Alla fall inte i lajvstart. ;) Det är ingen annan än ni tre som har den informationen för utom oss arr. Och vi har inget intresse av att sprida det.

Att dina vänner inte är mer nämnda är för att jag hade så lite info om dem och tiden inte räckte till att ta reda på mer. Så en en gång vet jag om ursäkt för det. Om vi får förtroende att göra arrande någon mer gång så kan vi definitivt utveckla och bli bättre. Så tack för input.

Att grejen om andar går över ett förstånd är också helt ok. Den delen är en stämningstext som gått ut till alla som tror på andar och ni väljer själva om ni vill använda det eller inte.

Så nu till den stora frågan. Hur vill ni att vi gör så att det blir bra? Ingen av oss i arr är intresserad av att styra för mycket. Vi vill ge er spelare frihet att spela som ni vill. Så släng texten om det känns bättre. 😀

Om det är lättare att prata får du gärna ringa. Mitt nummer är 0702393061

/Hanna

Den 15 maj 2017 15:51 skrev Domen över Hjorvard <intrigerdomen@hotmail.com>:

Hej Lillith,

Jag är ledsen att vi gjort dig besviken, vi rättar självklart till det här innan lajvet börjar.
Jag för vidare dit svar till Hanna som skrev just den här texten och låter henne förklara vad hon planerat/haft för tanke.

Just citattecknen kan jag svara för eftersom jag var den som lade dit dem i min sista redigering av kommatering, stavning och sånt där.
Jag tolkade texten som att just ”lille ande jesus” var någonting som du brukat säga, eftersom det stod med i Hannas text. Jag antog att hon visste saker jag inte visste.
Vi har hjälpts åt allihop med de olika texterna och gjort olika bitar.

Vi ordnar till något som fungerar för alla.

Mvh
Ellinor, Intrigansvarig DöH



Från: Lillith M [mailto:Dolly_dark@hotmail.com]
Skickat: den 15 maj 2017 11:20
Till: Domen över Hjorvard
Ämne: SV: Intriger och praktisk information DöH 2017



Hejsan.



Jag har några funderingar angående våran gruppintrig.



Först och främst verkar den vara väldigt centrerad på en enda roll, min vätte Klodh. Det är ganska orättvist mot de andra, som också har kampanjroller.
En annan sak jag reagerar på är att ganska mycket av intrigen tar på sig att tala om för mig vad min roll tycker om saker. Ärligt talat föredrar jag att få veta vad som hänt mellan lajven och sedan själv välja hur jag ska spela på det och hur min roll känner för det.
Några exempel:
1. Varför i all sin dar skulle Klodh känna sig övergiven eller bedragen för att byn tagits över av den norska prinsessan som Klodh själv var med och försvarade byn emot? Det vore väl snarare ganska förvånande om norrmännen varit vänligt inställda?
Om det som åsyftas snarare är att byborna vänt sig mot oss, så är det inget nytt, några har alltid varit skeptiska och vi väntar oss inget annat av människor. Vi litar inte på dem mer än de litar på oss. (Och det med rätta, vi är kappvändare så det skvätter om det.) Och vad gäller roller som trots allt varit vänligt inställda så är det väl upp till de individuella lajvarna hur de väljer att spela på relationen till oss, inte intrigskrivaren?
Enda sedan vi betalade byn för att få lov att använda vägen och brunnen för (vad blir det nu, fem år sedan? Sex?) så har vi sett byn som en del av vårt revir. Det betyder inte att vi alltid väntar oss att kunna komma och gå som vi vill.

Vi väljer baserat på situationen var vår lojalitet ligger. Vill norska prinsessan ha oss på sin sida får hon försöka övertyga oss, vill vi ha henne på vår sida får vi försöka övertyga henne och är vi nöjda som motståndare kommer vi gladeligen konspirera mot varandra.

Så, vad, lite mer konkret, är det som har ändrats? Vad är det som Klodh skulle känna sig så utesluten för?
2. Varför citattecken kring "lille ande jesus"? Vem har du hämtat uttrycket ifrån? Klodhs egna namn på honom är "Zakruksogatuga" (ungefär "den korsfäste"). När hon pratar med människor använder hon Sashas och Koljas namn på honom som "den store vite anden" eller "den odöde konung."

Och vad då "inte gillas längre"? Har de mänskliga kristna någonsin helt och hållet accepterat de kristnade svartbloden? Det gick så långt att någon en gång försökte få Sashas och Koljas dop att ogiltigförklaras på grunden att svartblod inte ansågs ha någon själ. Det lyckades emellertid inte, det gjordes något test som visade att de faktiskt hade själ och därmed var prästerna tvungna att respektera dopet, men de har såvitt jag vet aldrig gillat det. Det har gett en hel del ganska fantastiska speltillfällen. :)
Förresten är det ömsesidigt. Klodh tycker att människorna är mesar som till exempel använder vin och bröd som substitut för kött och blod när de firar nattvarden. Alla vet ju att när man pysslar med ritualmagi är det bäst att försöka komma så nära man kan det man försöker åkalla som det går. I det här fallet människokött och blod (fast inte från en kristen, för prästerna har sagt att man inte får äta kristna). Hon är rätt övertygad om att det som de kristna människorna utövar är en ganska tandlös och urvattnad version av religionen, helt i enlighet med hennes allmänna syn på människor. Hon respekterar fortfarande vad prästerna säger, biktar sig emellanåt, har dykt upp på mässa och gudstjänster når hon råkat vara i närheten och hon har planer på att försöka hitta någon som säljer en präst man kan köpa och ha som slav, så man alltid har en till hands. ;)

3. Alla bitarna om att andarna talat går oss nog tyvärr över huvudet. Vi har ingen schaman med oss och därmed ingen som kan höra andarna. Och Klodh skulle aldrig "stiga upp mot den kristna framfarten" men jag kan såklart inte tala för de andra i gruppen. "Med rävarnas list och vargarnas mod" är en väldigt olycklig formulering eftersom vi inte längre vågar lite på rävens ande efter utspelet som ledde till Kautars död. Vi vet fortfarande inte om hon förrådde oss eller inte.
Vad är det meningen att den lilla biten om varelserna som dansar till trummor i skogen ska vara? En vision? En dröm? Något vi vandrat på i skogen och sett i vaket tillstånd? Som sagt så har vi ingen schaman just nu och är antagligen ganska försiktiga att försöka tolka drömmar eller något sånt på egen hand.

4. Inget problem, mer en kommentar: Den svenska prinsessan innebär något av ett problem för Klodh, för hon har övertygats att tro att man blir "oren" om man ligger med någon som inte tillhör sin egen art. Så om en av uruk hai har gift sig med en människa så är det inget positivt i Klodhs ögon. Det här är såklart inget offproblem i sig, det kan ge en hel del kul spel och rejäla intressekonflikter för mig att grubbla på, ville mest nämna det.



Jag vet hur svårt det är att skriva intriger till kampanjroller så att det inte råkar skriva över något gammalt och det är väldigt svårt att få med allt som kan påverka när man anmäler sig utan att arrangörerna ska behöva läsa långa uppsatser om rollens historia. Men när ni ber om bara en kortfattad beskrivning av rollen i anmälan är det viktigt att ni tar med i beräkningen att det är just det ni fått.
Vi har alltid sagt att vi är en grupp som består av våra medlemmar. Vi har ingen övergripande större plan, ingen direkt agenda utöver vad rollerna som är med i gruppen just nu har. Men det speglas inte av intrigen.
Det mesta av intrigen kretsar kring Klodh och en schaman som inte finns och ignorerar nästan helt de andra två. Det enda som sägs om dem är att de offrat vid kyrkan, något vi hade tänkt göra inlajv i skydd av mörkret. Visst, det kan vi fortfarande göra, men nu känns det lite meningslöst, för jag gissar att andra fått i sin intrig att offergåvor dykt upp? Så Uglahks och Sulmurzs (han nämns en gång i hela intrigen och ni stavade inte ens rätt till hans namn) enda del i intrigen känns lite som "grattis, ni har redan gjort en del av det ni tänkte spela på under lajvet, så nu behöver ni inte göra det." Visst, vi har annat att roa oss med, men det är inte såhär man hoppas att det hanteras när man delar med sig av sina planer till arrangörerna.



Så, hur gör vi?
/Lillith





Från: Domen över Hjorvard <intrigerdomen@hotmail.com>
Skickat: den 14 maj 2017 12:39
Till: dolly_dark@hotmail.com; gustafte14@gmail.com; yagulshalat@hotmail.com
Ämne: Intriger och praktisk information DöH 2017



Bästa deltagare på Domen över Hjorvard,



Vi har här äran att presentera dina intriger samt viktig praktisk information inför lajvet.

Vi som arrangörer litar till dig som deltagare, att du tar dig tid att läsa genom de dokument som här sänds till dig.
Du lär hitta all information du kan tänkas behöva här, men även på vår hemsida: http://doh.berghemsvanner.se/

Domen över Hjorvard 2017 -Norrsken | Kristi ...

doh.berghemsvanner.se

Öppet brev till föreningen Berghems Vänner. från arrangörsgruppen för Domen över Hjorvard – Norrsken. Göteborg 2017-04-05. Det har sedan vi påbörjade ...

Om du fortfarande har frågor efter att du läst dessa dokument och sökt på hemsidan, tveka inte att kontakta oss i arrangörsgruppen. (Kontaktuppgifter finns på hemsidan.)

Årets lajv kallar vi Domen över Hjorvard – Norrsken, visst låter det spännande?
Men, årets ledord off-lajv är Sammarbete.

Tillsammans hjälper vi varandra att ha ett par härliga dagar i Gladsheim. En ”bra lajvare” är en lajvare som inte bara lajvar för sin egen skull utan också för andras skull och för andras upplevelse.
Vi är övertygade om att vi kommer att ha det toppen, och vi finns där för dig hela vägen.



Så utan att lägga ut orden vidare önskas du hjärtligt välkommen till Domen över Hjorvard 2017 – Norrsken!





Vid tangentbordet:
Ellinor Claesson, Intrigansvarig
för Arrangörsgruppen, DöH 17.



Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Intrigsnack inför DöH2017

Post by Lillith » Mon May 15, 2017 11:31 pm

Så, förvirringen är total, men nu har vi i alla fall allt på ett ställe, om än i lite avig ordning.

Hanna, tolkar jag dig rätt som att hela stycket om det där med varelserna i skogen mer var tänkt som en stämningstext som egentligen inte hade med oss att göra alls, men som ändå på något sätt kommit med i vårt intrigdokument eller är det jag som är förvirrad nu?


Vi behöver reda ut vad som egentligen är vår intrig och vad som mest är fluff eller ovidkommande och vi behöver se till att alla faktiskt har lite att göra. Om jag har fattat rätt ser intrigmöjligheterna ut ungefär såhär:


* Barnintrigen. Inga konstigheter här. Vi är på.

* Hela det här med den svenska prinsessan, där har vi lite att ta ställning till. Inga konstigheter här heller. Rätt intressant, faktiskt. Kan ge en del att spela på.

* Andra svartblod i trakten. Vi gillar att ha grannar. Ska vi ta med vattenpipan och ställa till med fest?

* Smeden och magiska vapen, makes sense, antar jag. Har något med norrskenet att göra, har jag förstått. Det här står med i den allmänna stämningstexten på lajvets hemsida så jag vet inte riktigt vad det gör i vår intrig. Men det är så vi vet vart vi ska skicka Ash-Auga nästa gång han behöver ett större vapen... eller hur var det nu?

* Värdshuset "svärdet" är tydligen den nya fulkrogen, även om det inte direkt framgår i intrigdokumentet. Klodh är inte rädd, hon är redan döpt och klar, men ni andra kanske har åsikter *spelar oskyldig*

* Mer än en helare kan behövas om man råkar ut för kvacksalvare... Här har jag inte en susning om vad som avses. Är det kryptiskt med flit eller menas det bara att kvacksalvare är farliga och kommer finnas på lajvet? Vi har för tillfället ingen läkekunnig med oss, även om Klodh har rykte om sig att kunna laga saker... Men ärligt talat skulle jag nog ta en kvacksalvare före henne om jag var tvungen att välja.

* Korp är ev. tillbaka. Hur är det nu, vilka har träffat dem inlajv? Klodh har ju vart med ett tag, men jag är lite osäker hur det har turat med Sulmurz. Har han haft, uhm... nöjet (?) att uppleva klan korp i all sin härlighet?

* Att lämna offergåvor i kyrkan står fortfarande på programmet. Ingen annan har hört talas om det, så jag tycker vi faktiskt spelar ut det istället för att låtsas som att det redan har hänt.

* Hmmm... är jag den enda som mins att vi blev lovade ett spädbarn som antyddes vara den norska prinsessans, i betalning för... vad var det nu? Hjälp mig. Eller skulle vi bara köpa det? Nej, jag har bestämt för mig att det var en "vad får vi för det-situation" av nästan samma kaliber som när mörkeralverna på Trogheim lovade oss byn... Sjutton också, minnet sviker.
Hur som helst, är det något vi ska köra vidare på eller är det lite för mycket? Jag menar, vi har ju ätit barn förut, men då har det inte varit konkreta barn spelade på lajvet utan mer barn som redan dött och aldrig egentligen spelats. Så inte någons specifika barn.
Fast å andra sidan är det väl om jag inte tar fel Sanna som spelar prinsessan och hon har ju tidigare inte direkt varit allt för hänsynsfull när det gällt andras småttingar på lajv... Vi kanske kan skoja om det sinsemellan, om inget annat.

Har jag missat något nu eller är allt klart så långt?

hanna.serpan
Posts: 9
Joined: Mon May 15, 2017 5:03 pm

Re: Intrigsnack inför DöH2017

Post by hanna.serpan » Tue May 16, 2017 3:39 am

För att vi inte ska missa något så tar jag det i samma punkter som du skrev.

* Barnintrigen. Inga konstigheter här. Vi är p]å.
Check

* Hela det här med den svenska prinsessan, där har vi lite att ta ställning till. Inga konstigheter här heller. Rätt intressant, faktiskt. Kan ge en del att spela på.
Check igen

* Andra svartblod i trakten. Vi gillar att ha grannar. Ska vi ta med vattenpipan och ställa till med fest?
Om ni vill, bra kunskap liksom. ni är små grupper och få grupper i år, med svartblod så ni kanske vill gadda ihop er?

* Smeden och magiska vapen, makes sense, antar jag. Har något med norrskenet att göra, har jag förstått. Det här står med i den allmänna stämningstexten på lajvets hemsida så jag vet inte riktigt vad det gör i vår intrig. Men det är så vi vet vart vi ska skicka Ash-Auga nästa gång han behöver ett större vapen... eller hur var det nu? Någon kanske frågar- vill ni ha ett magskt vapen? Eller vill ni sprida att smeden är konstig?
Ni har fått höra detta på någon konstig bakväg, vill ni själva ha ett bra vapen kan ni kontakta smeden. Eller om någon frågar?

* Värdshuset "svärdet" är tydligen den nya fulkrogen, även om det inte direkt framgår i intrigdokumentet. Klodh är inte rädd, hon är redan döpt och klar, men ni andra kanske har åsikter *spelar oskyldig*
Där finns en möjlighet att hänga om ni vill, skumrasksaffärer osv

* Mer än en helare kan behövas om man råkar ut för kvacksalvare... Här har jag inte en susning om vad som avses. Är det kryptiskt med flit eller menas det bara att kvacksalvare är farliga och kommer finnas på lajvet? Vi har för tillfället ingen läkekunnig med oss, även om Klodh har rykte om sig att kunna laga saker... Men ärligt talat skulle jag nog ta en kvacksalvare före henne om jag var tvungen att välja.
Det kommer finnas en kvacksalvare i byn. De stackare som råkar ut för hen behöver svar. Jag tyckte det var kul om en grupp som de normalt inte har in-skäl till att fråga sitter på svaret. Svaret finns hos ett par grupper till. Klodh känner ju till en bra helare dit ni kan gå om ni har problem. Hon finns på korpkullen. ;)

* Korp är ev. tillbaka. Hur är det nu, vilka har träffat dem inlajv? Klodh har ju vart med ett tag, men jag är lite osäker hur det har turat med Sulmurz. Har han haft, uhm... nöjet (?) att uppleva klan korp i all sin härlighet?
Det är väl dags nu om han inte har upplevt dem? Alla är ju välkomna att festa med korp på kullen.

* Att lämna offergåvor i kyrkan står fortfarande på programmet. Ingen annan har hört talas om det, så jag tycker vi faktiskt spelar ut det istället för att låtsas som att det redan har hänt.
Check

* Hmmm... är jag den enda som mins att vi blev lovade ett spädbarn som antyddes vara den norska prinsessans, i betalning för... vad var det nu? Hjälp mig. Eller skulle vi bara köpa det? Nej, jag har bestämt för mig att det var en "vad får vi för det-situation" av nästan samma kaliber som när mörkeralverna på Trogheim lovade oss byn... Sjutton också, minnet sviker.
Hur som helst, är det något vi ska köra vidare på eller är det lite för mycket? Jag menar, vi har ju ätit barn förut, men då har det inte varit konkreta barn spelade på lajvet utan mer barn som redan dött och aldrig egentligen spelats. Så inte någons specifika barn.
Fast å andra sidan är det väl om jag inte tar fel Sanna som spelar prinsessan och hon har ju tidigare inte direkt varit allt för hänsynsfull när det gällt andras småttingar på lajv... Vi kanske kan skoja om det sinsemellan, om inget annat.
Detta är ett rykte som går i byn, kan vara bra för er att känna till. Vi tänkte nog mest på den lilla del av Blogog som sitter och häckar i sin dal som vanligt. Och i samband med barnintrigen kan ni ju hota vuxna och andra att om ni ser barn gå nära ert läger igen då tusan kommer ni äta dem till kvällsmat?

När det gäller den första fluffiga delen av stämningstexten med andarna så har ni som jag ser det två val. Antingen struntar ni i det. Det andra förslaget är att detta är något ni såg hända när ni spionerade på den nya klan Blodyxa som slagit läger nere vid bäcken.Ni låg och spanade i buskarna när de höll ritualen. Era reaktioner på vad ni såg är ju också erat val. :)

Blev det klarare så?

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Intrigsnack inför DöH2017

Post by Lillith » Tue May 16, 2017 10:02 am

Ja, nu börjar det klarna en del. Tack ska du ha för att du tar dig tiden att reda ut det.

Några småsaker kvar.

Ang. helare. Visst ja. Hilda! Ja, det är då tur att hon finns ifall vi råkar illa ut. Klodh kan duga till att att sy ihop sår och tillverka ögonlappar, men hon förstår sig nog inte på det där med infektioner. ;)
Ok, men då är det bokstavligt menat, om man råkar ut för kvacksalvaren behöver man två helare som hjälps åt på något vis?
Då är jag med.

Alla välkomna på korps kulle? Hoho, är det bara jag som mins tiden när de helt sonika sköt (och de hade ett par extremt duktiga bågskyttar) alla som inte hade ärenden upp dit ifall de gav sig på att försöka ta sig upp för backen? Särskilt svartblod. Man var tvungen att hojta att man ville prata med Sasha eller Kolja för att få vara ifred och till och med då var det vanligare att de skickade ut någon av dem hellre än att släppa in oss. "Sasha" blev nästan ett lösenord för att få vara ifred från korp.
Skulle man faktiskt in i deras läger fick man lämna ett offer vid ingången, mycket i stil med hur vi brukade göra med altaret.
Ska bli kul att se hur saker utvecklats sedan dess. Jag undrar om de mins Klodhs namn eller om de fortfarande bara kallar henne "Sashas fru" :P

Angående prinsessans barn, vad för rykte är det som går i byn? Att vi har claims på hennes unge? Och vad har det med Blog-og att göra? Nu är jag förvirrad igen.

Ok. Klan Blodyxa har hållit en ritual nere vid bäcken. Då vet vi det.
Vet vi vilka de är?

hanna.serpan
Posts: 9
Joined: Mon May 15, 2017 5:03 pm

Re: Intrigsnack inför DöH2017

Post by hanna.serpan » Tue May 16, 2017 2:36 pm

Hej igen...

Jo, klan korp är nog inte lika krigisk som förr. Nu är det mer fest och sång som gäller. Och lite mystik. Så så länge ni inte attackerar så behöver ni nog inte riskera något pilregn. :)

ni behöver inte jaga något särskilt barn. Det kanske bara är bra att veta att folk i byn tror att svartblod äter barn, särskilt de läskiga i blogog... Sen hur ni vill spela det eller inte.... Ni har fria händer hur ni vill köra på det.

Klan blodyxa är en ny grupp som vi och troligen inte ni heller inte vet så mycket om mer än att de kommit från norr, tror på andar och troligen ska skaffa förnödenheter. De är nya både off och in.

Eftersom vi tog över från tidigare arr för sex veckor sedan har mycket av vårt mål helt enkelt varit att försöka få ihop tidigare domen med det som de nya kulturer och skit som förra arr hade slängt in, helt enkelt eftersom vi stod där med 150 deltagare som hade anmält sig på förra arrs ändringar och regler. Så trots att vi inte gillade deras ändringar kände vi oss tvungna att spinna lite på dem för att inte sätta någon i klistret. Inte det lättaste men tycker ändå vi lyckades hyfsat, även om jag snurrade till det med er gruppintrig.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Intrigsnack inför DöH2017

Post by Lillith » Tue May 16, 2017 7:29 pm

Nästan så att man skulle kunna tro att korparna börjar bli gamla och bekväma av sig. :P

Ja, alltså vi HAR ju faktiskt ätit barn på tidigare lajv. "Kråkan" alltså kötträtten på Kråkan och Moroten var ibland gjord på vad som kallades "småkråkor". Men vi är snälla svartblod, jag lovar. Vi äter mest sånasom ändå redan är döda, eller i alla fall såna som ingen vill ha. Uhm... eller som ingen har uppsikt på. :twisted:

Ok. Vet du om Klan Blodyxa spelar människor eller något annat? Det borde vi i alla fall sett när vi såg deras ritual. I texten beskrivs de som "varelser av alla de slag". Vad innebär det lite mer konkret?

Mjo, kan tänka mig att det är en ganska knepig situation.
Jag är i alla fall glad att det fanns folk som tog på sig att försöka reda ut det och att genomföra lajvet, trots allt. Det blir nog bra när det blir klart. :)

En annan sak jag tänker på angående det med att andarna är upprörda... Har det någon koppling till den där mörkeralvsintrigen för några år sedan när det påstods att andarna skulle lämna skogen om inte vissa villkor uppfylldes och det gjordes aldrig. Lajvet efter spelades det vidare på det och några hävdade att de inte längre kände av eller kunde tala med andarna, medan andra hävdade bestämt att andarna var kvar. Vi tillhörde dem som hade en schaman som fortfarande hörde dem.

hanna.serpan
Posts: 9
Joined: Mon May 15, 2017 5:03 pm

Re: Intrigsnack inför DöH2017

Post by hanna.serpan » Wed May 17, 2017 4:46 am

ja du, vad klan blodyxa är vet jag inte riktigt. De var anmälda som Nordlingar på det gamla konceptet där typ alla var varelser om de bodde i skogen. Min Hilda med... Korparna med... Och med tanke på att den ena tidigare arr spelar där så har de byggt sin spelidé utifrån de förutsättningar som gällde i månadsskiftet mars-april. Så jag skulle gissa att de spelar mestadels människor, men vilda och primitiva då de inte mött förfiningen från Norge enligt Lestanders koncept. Vi tyckte inte vi kunde tvina en grupp ändra sitt koncept helt, så därför försökte vi baka in dem i stället. :)

Så när det gäller om det är samma gamla intrig på andarna så tror jag det enklaste svaret är njaej. Vi i arr har inte talat om den alls, men om ni som grupp känner till den historien får ni ju spela på den om ni vill. Jag menar, om ni har på fötterna och sprida rykten och sånt så absolut. Vi har i dagsläget inget "svar" i fiktionen, men inget hindrar att vi spelar fram ett... Om vi får förtroende att arra nästa år, så kommer vi med glädje dyka tillbaka i gamla ideer och intriger och försöka fiska upp gamla spår. Där är ju gamla domen rävar som d en ovärdelig skatt med historia och minnen från tidigare år som vi kan spinna på. Det var nog det vi ogillade mest med förra arr. Att de högg bort allt gammalt och gjorde sitt eget.

Post Reply