Heimland -Kransar och Bröd

Här pratar vi om allt som rör kommande lajv eller om att planera inför lajv rent allmänt.
Här kan man tipsa om bra lajv, samordna transporter, snacka gruppdynamik eller vad man nu behöver för att få ihop en bra lajvupplevelse.
Forum rules
När du gör en tråd som rör planeringen inför ett specifikt evenemang, börja alltid trådens ämne med evenemangets namn, eller en förkortning därav, för att underlätta för folk att hitta relevanta trådar. Om du använder en förkortning måste evenemangets hela namn finnas med i startposten tillsammans med en länk till information om evenemanget.
Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Sat Aug 04, 2018 3:57 am

Bra om ni alla tre försöker anmäla er ASAP förresten! Vill gärna ha med vår grupp i intrigerandet. Som vanligt går det bra att maila sin anmälan till heimland@pegas.nu om man inte vill använda google-formuläret!

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lillith » Sat Aug 04, 2018 1:03 pm

Goodie, gör det strax.

Edit: Gjort. Hittar inte vart man ska betala in pengarna, dock. Det finns inte med under "praktisk information" inför lajvet, om jag inte är blindare än vanligt.
Vet du hur det kommer funka med mat på lajvet, det råder ju eldningsförbud. Vilka kommer ha värdshuset? Kan man få vegansk mat där den här gången?

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Yagul Shalat » Sat Aug 04, 2018 2:30 pm

Hej!
Nu kommer jag med en tråkig nyhet.
Jag har bestämt mig för att inte åka på detta lajvet. Detta är för att jag känner att min energi måste gå åt ett annat håll samt att jag återigen har fått arbetstider som krockar perfekt med lajvdatumen, och jag vet alltför väl hur den striden brukar sluta. Jag velade lite för länge och ber så hemskt mycket om ursäkt för det sena beskedet.

Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Sat Aug 04, 2018 10:26 pm

Liz, du får snart ett bekräftelsemail (typ imorgon) där uppgifterna för vart det ska betalas in står!

Skicka ett mail till svend på svend@pegas.nu och fråga honom om mat och vegansk mat! Enda stället vi kommer elda på är inne i värdshuset, vilket ju ställer till det lite för dem som vill laga egen mat. Jävla torka, vi önskar oss ungefär 1000 mm regn nu...

/Petra

Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Sat Aug 04, 2018 10:28 pm

Yagul Shalat wrote:
Sat Aug 04, 2018 2:30 pm
Hej!
Nu kommer jag med en tråkig nyhet.
Jag har bestämt mig för att inte åka på detta lajvet. Detta är för att jag känner att min energi måste gå åt ett annat håll samt att jag återigen har fått arbetstider som krockar perfekt med lajvdatumen, och jag vet alltför väl hur den striden brukar sluta. Jag velade lite för länge och ber så hemskt mycket om ursäkt för det sena beskedet.

Tråkigt att höra! Men en annan gång kanske :)

Lumerix
Posts: 14
Joined: Wed Apr 12, 2017 9:38 am

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lumerix » Sun Aug 05, 2018 12:21 am

Jobbar nätter nu så tappar helt datum och dagar. Ska anmäla mig inatt!

Edit: Klart och gjort!

Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Mon Aug 06, 2018 9:14 am

Nu har jag precis skickat ut bekräftelsemail!


Och typ fått färdigt min rock, ska se om jag kan få upp en bild på den typ färdiga outfiten (även om jag tror att jag ska försöka sy mig ett par nya brokor också!)

Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Fri Aug 10, 2018 1:26 pm

Se texten nedan, vi ska alltså i gruppen bestämma en eller flera av personerna i vår grupp som är släkt med en eller flera av dessa personer, hur släktskapet ser ut får vi bestämma. Vad tycker ni?


"GAMLA SLÄKTINGAR
Här följer 7 män och kvinnor som levt i Kullabro med omnejd tidigare. Vi vill att alla grupper på Heimland: Kransar och Bröd ska välja minst en släkting (men gärna två) som har en koppling till gruppen och bestämma hur, samt bestämma hur gruppen i sig är släkt med varandra eller på annat vis hänger ihop. Exempel:


“Vår grupp är kittelflickarfamiljen Enerot. Atle Enerot, pappan i familjen, är barnbarn till Egil Vildands tredje fru: Egil var hans morfars far. Mamma Helle Enerot är släkt med Skrock-Beata, det var hennes farfars moster.”


Knot-Karl - en farbror som blev närmare 100 år gammal, älskade ben och dissekerade döda djur han hittade. Sparade på deras skelett. På långt håll släkt med Märta på stenen. Knot-Karl dog för tjugo år sedan.


Märta på stenen - bondmora som var duktig på att koka sylt, safta etc, trivdes i skogen. Blev en gång dock uppjagad på en sten av ett vildsvin och där fick hon sitta i minst två dagar. Efter det utvecklade hon en stor avsky för vildsvin och lagade med glädje mat bestående av vildsvin, som hon skadeglatt svor åt och sa att det var “rätt åt svinet” att det blev mat. Märta på stenen dog för tjugosju år sedan.


Alfhild Svanesdotter - Tidigare sheriff i Kullamo (inte att blanda samman med Kullabro), gjorde en stor insats i att tvinga undan Hanna en gång i tiden (i inbördeskriget för många år sedan). Alfhild dog för ungefär nittio år sedan. Hon hyllas fortfarande som en krigshjälte.


Rana Stensdotter - En kvinna som dog ensam i en fattiggård utanför Lindstad, en det sägs att hon i sina ungdoms år hade en affär med Atle Stensarm och att hon fick ett barn med honom, som han sedan förkastade, och hon lämnade bort detta barn till ett resande barnhem. Rana Stensdotter dog för femton år sedan.


Atle Stensarm - Nyligen avliden storbonde i Sjöhagen, hade många kor och har efterlämnat detta till sina båda söner. Atle dog för tre år sedan.


Egil Vildand - En särling som dog för ganska många år sedan. Bodde i byn men var inte född i den, sägs ha “kommit från skogen”. Brukade ge sig ut på veckolånga turer när han jagade och fiskade. Mycket skicklig jägare. Gifte om sig och fick barn i flera äktenskap. Egil Vildand dog för femtio år sedan.


Skrock-Beata - En dam som trodde väldigt mycket på folktro och sägner, aldrig skulle gå under en stege och som var mycket obekväm med katter. Varnade alltid de små under jorden när hon hällde ut vätska och talade om hur man skulle bryta förtrollningen för de bergtagna (kasta järn över dem). Skrock-Beata dog för fyrtio år sedan."

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lillith » Thu Aug 16, 2018 5:06 pm

Släkt, vet jag inte, men Skrock Beata var god vän med Mias farmors storasyster, det är jag säker på.
Du förstår, farmor kom från den här trakten och det KAN vara så att samma storasyster är en av Egil Vildands fruar. Stor Stina, kallades hon. Hon dog förstås också för längesedan och Mia är inte direkt någon större släkthistoriker, så det är lite vagt.
Farmor flyttade till Grimstad när hon gifte sig och födde Mias far inte långt därefter, men Stor Stina blev kvar livet ut.

Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Fri Aug 17, 2018 11:38 am

Kul!


En annan fråga: en kompis blev av med sin reskompis till lajvet och jag erbjöd henne att vara med oss, hoppas inte att någon misstycker! Jag skickar en länk till forumet till henne så kan hon läsa och hänga med i vad vi har bestämt :)

Post Reply