Heimland -Kransar och Bröd

Här pratar vi om allt som rör kommande lajv eller om att planera inför lajv rent allmänt.
Här kan man tipsa om bra lajv, samordna transporter, snacka gruppdynamik eller vad man nu behöver för att få ihop en bra lajvupplevelse.
Forum rules
När du gör en tråd som rör planeringen inför ett specifikt evenemang, börja alltid trådens ämne med evenemangets namn, eller en förkortning därav, för att underlätta för folk att hitta relevanta trådar. Om du använder en förkortning måste evenemangets hela namn finnas med i startposten tillsammans med en länk till information om evenemanget.
Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lillith » Sat May 26, 2018 7:34 am

I Augusti är det dags för Heimland igen.
http://pegas.nu/heimland/heimland-krans ... usti-2018/

Jag kommer antagligen åka dit som gycklare med Petra och Boris. Någon mer som ska dit?

Lumerix
Posts: 14
Joined: Wed Apr 12, 2017 9:38 am

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lumerix » Mon Jul 02, 2018 1:00 pm

Jag är ganska sugen faktiskt, det var över ett år sen jag var på pegas område sist. Går det att slingra sig in som extra-gycklare eller hur går planeringen?

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Yagul Shalat » Fri Jul 06, 2018 6:40 am

Det går jättebra för min del! :) eller vad säger ni andra? ;)

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lillith » Sat Jul 07, 2018 10:30 pm

Vore jättekul. Vi får dubbelkolla med Petra, bara, för det var ju faktiskt hon som tog initiativet till gruppen, men för min del är det fritt fram!

Lumerix
Posts: 14
Joined: Wed Apr 12, 2017 9:38 am

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lumerix » Thu Jul 12, 2018 5:20 pm

Ja såklart, berätta när ni hört med henne :)

Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Tue Jul 17, 2018 3:20 am

Nu är jag här och nu har jag läst! Jag är jättegärna med i ett gäng såhär, enda kruxet med mig är att jag är huvudarrangör och kanske måste smita iväg på tråkiga fixa-grejer under lajvets gång, men annars låter det jättekul! Så, nu när jag slutligen tagit mig in här kan vi börja planera!

Jag tänker mig en roll som är musiker, spelar luta och skriver och sjunger visor, eftersom det är typ det jag kan... jag skriver också gärna småpjäser och sätter upp inlajv, men i övrigt är jag ingen vidare gycklare - eld och bollar och sånt är inte min grej... Jag tänker mig att vi kanske allihop har varit resande tillsammans ett slag, och har träffats i någon av de större städerna där vi sammanstrålat? Vad tror ni?

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lillith » Tue Jul 17, 2018 10:29 am

Funkar för mig.
Med tanke på arrandet är det bara bra om vi är ett par stycken, då gör det inte så mycket ifall en saknas ibland. :)

Jag är också bäst på musikgrejen, jag har ett par olika flöjter, mungigor, handtrumma och tamburin. Jag är en kass jonglör, men jag kan se till att det kommer med lite bollar, så kan alla som vill öva i alla fall. Känns som något vi kan göra på fritiden, om inget annat.
Jag håller på att fixa lite med handdockor. Jag har en kraghätta som har en handdocka inbyggd och jag håller på att försöka få till en variant där en med traditionell handdocka kan multitaska som påsmössa.
Någon som är bra på att skriva småpjäser som kan lämpa sig för sånt?

En annan grej jag tänkte på är masker. Jag och Lumerix har varsin sedan tidigare och jag vet att Boris var lite småsugen på att göra sig en. Hur känner du för det, Petra?

Annars, utseende och sånt; hur tänker folk?
Mitt egna kitt består av en trettonhundratalsjacka i miparti (lila och orange) med armbågslånga ärmar och tippets, klarröda fotlösa hosor och tidigare nämnda kraghätta. Jag kan tänka mig att jag flätar håret för att ha det ur vägen, kanske i en handfull flätor och med färgglada tygremsor eller bjällror i, eller nåt. Och så har jag ju bjällror.

Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Tue Jul 17, 2018 9:30 pm

Jag anser mig vara rätt vass på att skriva små manus, så det ska vi absolut kunna fixa! Jag kanske ska lösa en skrivbok tänker jag... hmmmz.

Jag har ingen mask, vad för slags mask menar ni då? I tyg? Hur gör man en sådan?
Mitt syprojekt för ändamålet är en helt hysterisk randig-på-olika-håll-kjortel i flera färger som jag tänkte bära till hosor och brokor, ska inventera litegranna. Jag måste också försöka mig på någon rolig huvudbonad, ska klura på det. Kanske är lämpligt när kjorteln är färdig, givetvis fick jag för mig att börja med knappar och knapphål, suck... Nuförtiden är jag kortklippt och har inte så mycket hår att göra något med, men jag antar att man skulle kunna fläta in några band eller så i håret. Jag har jonglerbollar också förresten, men inte handgjorda och därav kanske inte helt lajviga? Bara vanliga liksom... vi kan ha tävling i vem som jonglerar sämst ;)

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Lillith » Wed Jul 18, 2018 4:05 pm

Go for it!

Jag kan inte ta en bild just nu, för masken har redan flyttat och jag är för ögonblicket i Karlshamn. Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild i veckan som kommer. Jag är i tillbaks här igen i mitten av nästa vecka (datorn med någon som helst grafikkapacitet, samt min enda tillgång till internet finns här), då kan jag försöka ladda upp en bild, men inga garantier, det är mycket just nu.
Maskerna som vi har är tunna papier maché masker, gjorda på positiv form (modellera på ett gipsansikte) av toapapper och PVA-lim. De är målade med en tunn blandning av temprafärg, vatten och lim.
Min har spetsig näsa och horn i pannan, Lumerix mask hade en näbb, om jag mins rätt. Det är några år sedan.

Oh, flest färger vinner! :mrgreen:

Alltså, så länge bollarna inte är såna där plastiga färgglada som man köper i leksaksaffärerna så funkar det nog. Jag litar på ditt lajvsinne. Mina må ha handsytt skal, men det är lite polyester i yllet de är klädda med och innerbollen är av lakansväv, maskinsydd och stoppad med ris. ;)
Så länge det ser ok ut och inte skriker fel saker är det nog viktigare att ha något alls.

Petra
Posts: 17
Joined: Fri Jun 15, 2018 8:02 pm

Re: Heimland -Kransar och Bröd

Post by Petra » Fri Jul 20, 2018 8:14 am

Det kanske hade varit roligt att göra en mask! Det ska jag nog försöka med faktiskt. Kanske kan man fuska och utgå från en vanlig färdig tygmask och använda den som bas? Jag ska klura på det.

Skickade dig ett mail med bild på kjorteln! Helt plötsligt fick jag för mig att den måste vara knäppt också... varför göra det enkelt för sig?? ;)

Det här med karaktär dårå, jag har bestämt mig för att min karaktär ska heta Viska Svanehals (because the irony när en trubadurska kallas viska...) men mer än så har jag inte kommit fram till. Ska vi ha träffats på någon skum bakgata i Grimstad? Hur länge har vi hängt ihop? Vad har vi för framtida mål?

Post Reply