Domen över Hjorvard 2017

Här pratar vi om allt som rör kommande lajv eller om att planera inför lajv rent allmänt.
Här kan man tipsa om bra lajv, samordna transporter, snacka gruppdynamik eller vad man nu behöver för att få ihop en bra lajvupplevelse.
Forum rules
När du gör en tråd som rör planeringen inför ett specifikt evenemang, börja alltid trådens ämne med evenemangets namn, eller en förkortning därav, för att underlätta för folk att hitta relevanta trådar. Om du använder en förkortning måste evenemangets hela namn finnas med i startposten tillsammans med en länk till information om evenemanget.
Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Lillith » Mon May 08, 2017 9:47 am

Vi har fått en förfrågan om att ställa upp och hjälpa till med barnintrigen på lajvet.
Meddelandet kom via facebook, till Gustaf som vidarebefordrade det... *suckar lite*

Men hur som helst, meddelandet lyder:
"Hej på er! Ni tillhör de fantastiska människor som ska spela Svartblod under årets domen. Ni står även som gruppledare, utom du Gustaf L. men Llilith som står som jag inte kan hitta på facebook. Jag har en barn och ungdomsintrig som jag skulle vilja att ni hjälper till lite med tanken är att barn (och ungdomar) hittar guld i närheten av era läger och lite runt i skogarna runt gladsheim. De vill naturligtvis ta med guldet till byn, men jag tänker att ni inte är så förtjusta idet. 😉 Det krävs dock lite fingertoppskänsla från er, jag menar om det är ett litet barn som plockar guld så kanske ni inte direkt ska binda fast hen vid ett träd och börja planera middagen... Där är det bättre om barnet "kommer undan" Ju äldre person som plockar guld, desto mer kan ni ju spela ut... Är det en vuxen eller äldre tonåring, så kan ni med gott samvete släpa ner dem till ert läger och ge dem en läxa för de tar ert guld. Vi i intriggruppen har inget mål i sig med denna händelse på lajvet, men eftersom vi har många unga spelare behöver vi hjälpas åt att ge dem en upplevelse. Jag tänker att hittat guld kan man ju spela på sen. Barnen ska få någon slags hint om att de bör ta guldet till byn, de kommer kunna köpa gotter för guldet tex. När guldet väl är i omlopp i byn kan ni försöka ta tillbaka det, hävda att det är ert, säga att ni blivit bestulna osv och spela mot vuxna på temat. I samband med möteinnan lajvstart kommer jag ge er en hint om ungefär när det är tänkt att barnen skall hitta guld. Om du ser detta och är vän med någon av de andra i gruppen, kan du bara be dem kolla sina meddelandeförfrågningar? Tack snälla!"
Spontant skulle jag säga "Javisst!"
Jag menar, barn kan vara rätt vidriga, men det ger oss ju faktiskt lite att göra. Dessutom är det bra om ungarna har något att göra och hellre att de letar guld än att de kommer och sabbar för oss. Det ger dem lite utlopp för ev. nyfikenhet och äventyrslystnad och det ger oss något att spela på mot ev. frågvisa ungar senare under lajvet.
Dessutom låter det ju faktiskt som att vi har möjligheter att spela på det hela i förlängningen också när guldet väl kommit till byn. Det ger oss ett ypperligt tillfälle att föra lite liv, vara lite arga och allt det där utan att egentligen vara den provocerande parten. Det knyter också ganska bra an till det där att vi faktiskt tenderat att vara ganska rika på tidigare lajv.

Vad tycker ni andra?

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Gustaf » Mon May 08, 2017 9:58 am

Personligen tänker jag att desto mer vi har att spela på desto bättre.

Yagul Shalat
Posts: 97
Joined: Sun Apr 16, 2017 10:30 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Yagul Shalat » Thu May 11, 2017 9:37 am

Tycker att vi kan köra på det. Som ni andra redan påpekat så ger det oss mer att spela på.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Lillith » Thu May 11, 2017 10:09 am

Finfint. Då meddelar jag arr.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Lillith » Mon May 15, 2017 9:10 am

Har alla fått dokumenten med praktisk information, stämningstext och intrig?

Jag kommer kontakta arr. angående intrigen eftersom den är så underligt skriven. Den lägger massor av tid på att tala om vad min roll tycker om saker, men inte mycket om vad som faktiskt har hänt och väldigt lite om er andra. Skumt värre.

I övrigt ser det väl ut ungefär som väntat, tycker jag. Vad tycker ni? Något som behöver förtydligas?

Gustaf
Posts: 57
Joined: Wed Apr 12, 2017 6:47 am

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Gustaf » Mon May 15, 2017 1:26 pm

Det är klart som korvspad (fast jag tror det skrev fel på mitt namn)

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Lillith » Mon May 15, 2017 2:27 pm

Yes, nämnde det också när jag ändå var i farten.

Bollen rullar, har fått preliminärt svar från intrigansvarig som lovat att försöka rätta till det hela och har delegerat vidare till personen som skrev just vår intrig. Vi får nog ordning på't. Det är tur man har mycket fritid. :roll:

Men vad fan, det är en bra paus mellan rustningsbensbygge och latexångorna från våra dekorationsskallar.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Lillith » Mon May 15, 2017 4:19 pm

Jag har bjudit in den som skrev vår intrig hit för att kunna diskutera saken med allihop.

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: Domen över Hjorvard 2017

Post by Lillith » Mon May 15, 2017 10:40 pm

För tydlighetens skull tar jag och startar en tråd där jag klistrar in mailkonversationen som den lytt hittills och flyttar Hannas inlägg här dit.

Uhm... Om jag nu lyckas, jag är lite ny på det här 8-)

Post Reply