inlägg försvann

Posta här om du upptäcker något som verkar skumt eller som inte funkar.
Post Reply
hanna.serpan
Posts: 9
Joined: Mon May 15, 2017 5:03 pm

inlägg försvann

Post by hanna.serpan » Mon May 15, 2017 6:14 pm

Jag skrev ett långt inlägg men det försvann... :shock:

Lillith
Site Admin
Posts: 241
Joined: Sun Apr 09, 2017 3:07 pm

Re: inlägg försvann

Post by Lillith » Mon May 15, 2017 11:41 pm

Det kan ha berott på flera olika saker, men det mest troliga om det var ett långt inlägg är att du hann loggas ut på grund av att forumet uppfattade dig som inaktiv, medan du skrev det.

Forumet loggar ut dig automatiskt om du inte varit aktiv på en viss tid. Det är en säkerhetsgrej och är till för att undvika att någon ska kunna kapa ditt konto om du till exempel glömt logga ut efter att ha använt en dator som andra har tillgång till.
Om du alltid använder din egen dator och ingen annan har tillgång till den kan du välja att fortsätta vara inloggad. Det är en liten ruta du kan välja att bocka i i samband med inloggning.

Ett annat alternativ är att skriva längre inlägg i ett ordbehandlingsprogram och sedan markera texten, kopiera den och klistra in den direkt i rutan du skriver foruminlägget. På så vis kan du dubbelkolla att de verkligen är inloggad innan du försöker posta och om något går snett har du texten kvar och kan försöka igen utan att förlora något.

En ännu enklare variant som jag själv brukar använda om jag är osäker, men det inte är superviktigt, är att helt enkelt markera hela inlägget och trycka crtl+C innan jag postar. Ifall jag skulle ha loggats ut och meddelandet försvinner så ligger det fortfarande i utklippet och jag kan klistra in det så fort jag loggat in igen. Det finns alltid en liten risk att man råkar klicka bort det genom att kopiera något annat innan man klistrat in, men risken är rätt liten och det är en sån där enkel snabblösning som tar mindre tid än att mecka med separata program.

Post Reply